Zijn zoekwoorden nog steeds belangrijk?

Inhoudsopgave

Zijn trefwoorden vandaag de dag nog steeds belangrijk?

Zoekwoorden – variërend van losse woorden tot complexe zinnen – spelen nog steeds een belangrijke rol bij het vormgeven van website-inhoud om relevant organisch zoekverkeer te stimuleren en zijn essentiële hulpmiddelen om de doelgroep met uw website te verbinden.

Maar hoeveel? Laten we onderzoeken.

Hier bestaat geen kort antwoord op. Als u vraagt ​​of trefwoorden in zoekopdrachten essentieel zijn om een ​​lijst met relevante bestanden te leveren die in een informatiebehoefte voorzien, dan is het antwoord nee.

Maar als u vraagt ​​of trefwoorden van belang zijn voor het indexerings- en ophaalsysteem van Google, is het antwoord absoluut ja.

Laten we dat eens van dichterbij bekijken.

Waarom zoekwoorden belangrijk zijn bij SEO

Trefwoorden zijn de sleutelzinnen die consumenten vaak gebruiken om online te vinden wat ze zoeken.

Ze gebruiken de zoekbalk in hun browser om de termen in te typen, die meestal bestaan ​​uit een of meer woorden die beschrijven wat ze willen.

Er zijn veel soorten zoekwoorden, waaronder:

  • Gemerkt.
  • Niet-merk.
  • Lokaal en mondiaal.
  • Merk + Geografie.
  • Merk + Product, enz.

Hier volgen vier manieren waarop zoekwoorden merken blijven helpen.

1. Trefwoorden helpen de intentie van de gebruiker aan te geven

Trefwoorden zijn richtinggevend. Ze geven zeer goede aanwijzingen die ‘wijzen’ naar het soort inhoud dat de zoeker probeert op te halen.

Er is echter nog steeds een vocabulaireprobleem tussen het indexsysteem en de eindgebruikers, die op veel verschillende manieren om hetzelfde of iets dergelijks kunnen vragen.

Dit is de reden waarom Google en andere zoekmachines beschikken over uiterst geavanceerde technologieën voor het uitbreiden van zoekopdrachten.

Een eindgebruiker die bijvoorbeeld ‘zonne-energie’ als zoekopdracht typt, ziet mogelijk het eerste resultaat voor zonne-energie, wat relevanter en nuttiger kan zijn om aan de informatiebehoefte te voldoen dan een andere pagina die alleen een directe overeenkomst heeft met de woorden ‘zonne-energie’. ” + “energie” om het te kwalificeren.

Bovendien geven tijdstempels die aan trefwoorden in de index worden toegevoegd voor temporele analyse een aanwijzing voor de actualiteit om trends te helpen detecteren, en dan moet er gebeurtenisdetectie zijn voor nieuwsresultaten.

En zoveel meer.

Dus ja, hoe beter een gebruiker de zoekopdracht kan laten overeenkomen met de relevante inhoud, hoe beter.

Gebruikers hebben echter de neiging niet te weten waarnaar ze op zoek zijn (als ze dat wel zouden doen, zouden ze geen zoekmachine nodig hebben), dus moeten zoekmachines geavanceerd zijn met het ontdekken van definities en associaties.

2. Trefwoorden helpen bij het vinden van Quick Wins

Het vinden van quick wins of kansen op grote afstand, vooral voor zoekwoorden die conversies voor andere kanalen opleveren, zou uw snelste weg moeten zijn naar het verbeteren van de organische zichtbaarheid.

Als je bijvoorbeeld een grootschalige retailer bent zoals Walmart en je staat op positie 13 voor de Nintendo Switch, die miljoenen zoekopdrachten per maand heeft, dan zou dat op mijn prioriteitenlijst staan ​​om te optimaliseren.

Ik zou de landingspagina, interne en externe links, enz. onderzoeken en optimaliseren om te zien wat u moet doen om deze term op de eerste pagina van Google te krijgen en zo meer verkopen en inkomsten te genereren.

Screenshot van de auteur, december 2023

3. Zoekwoorden helpen bij het identificeren van de juiste doelgroep

Wanneer we een concurrentieanalyse uitvoeren en kijken naar de zichtbaarheid van zoekwoorden voor een potentiële of huidige klant in vergelijking met de concurrentie, kunnen we een inhoudelijk gat ontdekken.

We kunnen ontdekken dat ze geen inhoud hebben die verband houdt met dat onderwerp of dat de inhoud die ze hebben niet gerangschikt of geoptimaliseerd is.

Ik had bijvoorbeeld eerder een financiële klant die wilde scoren voor ‘Tesla Loans’.

Nadat we naar de zichtbaarheid van concurrenten hadden gekeken, merkten we dat concurrenten gerangschikt waren op ‘Tesla Financing’, en dat mijn klant ‘Tesla Financing’ niet in de paginatitel, kopteksten, hoofdinhoud, enz. had staan ​​en daarom niet op de term stond.

Maar leningen en financiering zijn niet synoniem.

Nadat we in plaats daarvan inhoud voor “Tesla Financing” hadden ontwikkeld en geoptimaliseerd, het met een schema hadden gemarkeerd, er inhoud omheen hadden gebouwd, wat interne links hadden gemaakt, de inhoud hadden gepromoot, enz., stegen de conversiepercentages met 15% op jaarbasis.

Het zoekwoord ‘Tesla Financing’ hielp ons de juiste doelgroep te identificeren die een veel hoger zoekvolume had dan Tesla Loans.

Screenshot van de auteur, december 2023

4. Trefwoorden helpen meer verkeer te genereren

Het meeste verkeer vindt plaats op pagina één van Google. Het beste resultaat alleen al neemt 28,5% van de klikken in beslag.

Als u de zichtbaarheid op de eerste pagina vergroot, kan uw site een aanzienlijke hoeveelheid extra verkeer genereren, wat mogelijk de verkoop van zoekwoorden met een hoog volume kan verhogen.

Het heeft geen zin om een ​​toppositie te hebben op een zoekwoord met een laag volume.

Richt uw inspanningen in plaats daarvan op zoekwoorden die de bedrijfswaarde stimuleren en die volume en holistische inhoud hebben die vragen beantwoordt die eindgebruikers nuttig zullen vinden.

Veel te veel klanten en artikelen richten zich op het tellen van succesverhalen over trefwoorden in plaats van het meten van de impact van die successen (of niet).

Moeten we nog steeds zoekwoorden bijhouden?

Het antwoord hier is een overweldigend ja. Zoekwoorden bieden nog steeds waarde door verkeer, conversies, zichtbaarheid en verkopen op topposities te genereren.

Voor merken op ondernemingsniveau met veel producten en diensten kan het duur zijn om zoekwoorden bij te houden, omdat er duizenden of miljoenen zoekwoorden kunnen zijn om te monitoren op desktop en mobiel.

Het is een goed idee om een ​​gouden zoekwoordenlijst bij te houden met termen die de meeste zakelijke waarde voor uw merk opleveren, dat wil zeggen verkeer, omzet en conversies, en een combinatie van niet-merk-, merk- en productzoekwoorden die essentieel zijn voor uw eerste zoekwoorden. -pagina zichtbaarheid.

Een merk wil weten wat de termen met het hoogste volume doen en zoveel mogelijk verkeer uit die zoekwoorden halen.

Het is zinvol om voor merken op ondernemingsniveau een paar honderd trefwoorden bij te houden per kernactiviteit en regio.

Tips voor het vinden van de juiste zoekwoorden

Voordat u een breed scala aan hulpprogramma’s voor zoekwoordonderzoek gaat gebruiken, moet u altijd denken als een klant en u afvragen: “Wat is het doel van mijn website en welk probleem ga ik eindgebruikers helpen bij het oplossen en bevredigen van hun informatiebehoefte?”

Als u die vraag kunt beantwoorden, bent u op de goede weg bij het definiëren van uw doelgroep en uw inhouds- en zoekwoordstrategie.

Een van de gegevensbronnen voor zoekwoordonderzoek die ik graag gebruik, zijn betaalde zoekgegevens, als deze beschikbaar zijn. Als u over historische betaalde zoekgegevens beschikt, kunt u zien welke zoekwoorden tot conversies en verkopen hebben geleid, zodat u kunt bepalen welke inhoud u moet maken.

Daarnaast kunt u tools gebruiken zoals Google Keyword Planner, KW Finder, Moz Keyword Explorer, Semrush, Ahrefs en Long Tail Pro, die diverse functionaliteiten bieden om u te helpen bij het vinden van de juiste zoekwoorden.

Uiteindelijk draait het bij SEO om het leveren van gekwalificeerd verkeer dat omzet in klanten. Wat heeft het voor zin als uw site veel verkeer ontvangt en niemand converteert?

(Tenzij u natuurlijk een site heeft die afhankelijk is van advertentie-inkomsten, affiliate-verkeer of een ander advertentiemodel.)

Wanneer zoekwoorden feitelijk nutteloos zijn

Sommige SEO-professionals concentreren zich nog steeds op de dichtheid van zoekwoorden. Nieuwsflits: trefwoorddichtheid doet er niet toe.

Stop met het proberen om zoekwoorden in de inhoud te proppen. Het helpt je niet om hogere rankings te krijgen als je primaire zoekwoord een KD van 10% heeft, enz.

Concentreer u op het schrijven van inhoud die aan de informatiebehoefte voldoet en gebruikers geeft wat ze willen.

Ik zie ook nog steeds sites die de trefwoord-metatags gebruiken. Google heeft dat al lang geleden gedevalueerd, het heeft geen rankingwaarde en zal de naald niet bewegen.

Ten slotte is het gebruik van exact overeenkomende ankertekst voor al uw links geen goed idee. Ankertekst moet een combinatie zijn van merk en niet-merk met verschillende zoekwoordvariaties.

Google is geavanceerd en als u te veel zoekwoorden heeft met exact overeenkomende ankertekstlinks, kunt u een alarm afgeven en kan uw site mogelijk worden bestraft.

Afsluiten

Hoewel het landschap van SEO en de rol van trefwoorden aanzienlijke veranderingen hebben ondergaan, vooral met de komst van AI- en NLP-technologieën, blijven trefwoorden een cruciaal onderdeel van SEO-strategieën.

Het juiste gebruik en begrip ervan is een integraal onderdeel van het verbinden met de doelgroep, het begrijpen van de marktbehoeften en uiteindelijk het genereren van verkeer en conversies.

Focus altijd op de gebruikerservaring en EEAT, aangezien de focus van Google op het leveren van waardevolle, relevante inhoud aan gebruikers heeft geleid tot de opkomst van EEAT (Expertise, Experience, Authoritativeness en Trustworthiness) als een belangrijk rankingsignaal.

Het creëren van inhoud die daadwerkelijk ingaat op de vragen van gebruikers en ervaring uit de eerste hand demonstreert, is van cruciaal belang.

De evolutie van SEO-praktijken naar een meer holistische, gebruikersgerichte aanpak onderstreept de noodzaak om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en hulpmiddelen om effectieve online zichtbaarheid te behouden.

Meer middelen:


Uitgelichte afbeelding: Edelhert/Shutterstock