lbv3

Waarom u semantische HTML voor SEO zou moeten overwegen

Inhoudsopgave

Het toegenomen gebruik van taalbegrip in zoekmachines heeft prioriteit gegeven aan het schrijven van inhoud die is georganiseerd in onderwerpen en subonderwerpen en die de boodschap communiceert op een manier die geen dubbelzinnigheid bevat. Semantische HTML maakt het voor zoekmachines duidelijk waar de inhoud die u wilt indexeren zich precies op een webpagina bevindt. Daarom moet dit worden overwogen voor zowel SEO als websitetoegankelijkheid.

Voor alle duidelijkheid: semantische HTML is geen rankingfactor. Het is gewoon iets dat het voor zoekmachines gemakkelijker maakt om te identificeren waar de hoofdinhoud van een webpagina zich bevindt, wat een heel goede zaak is.

Zoekmachines concentreren zich op de hoofdinhoud

De Search Quality Rater Guidelines van Google maken onderscheid tussen drie soorten inhoud op een webpagina:

  1. Belangrijkste inhoud
  2. Aanvullende inhoud
  3. Advertentie-inhoud

Belangrijkste inhoud

De hoofdinhoud is wat de zoekmachines willen indexeren en rangschikken.

Aanvullende inhoud

Aanvullende inhoud is nuttig, zoals sitenavigatie, maar dit is niet wat de zoekmachines willen indexeren.

Advertentie-inhoud

Advertentie-inhoud is ook niet wat zoekmachines een webpagina bezoeken om te crawlen.

Semantische HTML helpt webpagina’s hun doel te bereiken

Het onderscheid tussen de hoofdinhoud en de andere twee soorten inhoud is dat de aanvullende inhoud en de reclame-inhoud niet bijdragen aan het bereiken van het doel van de webpagina.

Alleen de hoofdinhoud helpt een webpagina zijn doel te bereiken en volgens de richtlijnen voor zoekkwaliteitbeoordelaars zijn dit degenen die een hogere paginakwaliteitsscore krijgen van de beoordelaars.

Hoewel dat waarschijnlijk geen rankingsignaal is, is het creëren van hoofdinhoud die het doel van de webpagina bereikt nog steeds een doel waar elke uitgever en SEO naar moeten streven.

De Raters Guide vermeldt helemaal aan het begin van deel 1:

“Een beoordelingstaak voor paginakwaliteit (PQ) bestaat uit een URL en een raster om uw observaties vast te leggen terwijl u de landingspagina en de website verkent die aan de URL is gekoppeld.

Het doel van de PQ-beoordeling is om te evalueren hoe goed de pagina zijn doel bereikt.”

De sleutel tot het bereiken van het doel ligt in de hoofdinhoud. Semantische HTML zorgt ervoor dat de zoekmachinecrawler zich op die hoofdinhoud kan concentreren.

Concept van paginastructuur – Semantische HTML

Regel nummer één van SEO is om webpagina’s gemakkelijk te begrijpen voor zoekmachines.

Semantische HTML kan het meest fundamentele niveau van webpagina-inhoud zijn waarop de structuur van de gehele webpagina netjes kan worden georganiseerd in de drie delen (hoofdinhoud, aanvullende inhoud en advertentie-inhoud).

Als we het over semantische HTML hebben, hebben we het niet over de betekenis van woorden. In de context van HTML gaat het woord ‘semantisch’ over de betekenis van een webpagina, opgesplitst in de samenstellende delen.

Net zoals een lichaam bestaat uit een hoofd, romp, armen en benen, is een webpagina ook een verzameling onderdelen.

De typische structuur van een webpagina ziet er als volgt uit:

  • Header (het bovenste gedeelte met het logo)
  • Navigatie
  • Belangrijkste inhoud
  • Voettekst

Zie je het gedeelte dat Hoofdinhoud heet? Dit is het onderdeel waarin de zoekmachines het meest geïnteresseerd zijn bij het indexeren van een webpagina. Dit is het onderdeel waarnaar de richtlijnen voor zoekkwaliteitbeoordelaars verwijzen.

Bij het indexeren van een webpagina interesseren zoekmachines zich niet voor de navigatie, voettekst, advertenties, zijbalken of koptekstsecties. Ze vinden het belangrijk om de hoofdinhoud te indexeren.

Semantische HTML vertelt de zoekmachines precies waar de hoofdinhoud zich bevindt, zodat de indexeerder deze kan ophalen en rangschikken.

Het
HTML-element

Een zoekmachine vertellen welke inhoud op een webpagina moet worden geïndexeerd, is net zo eenvoudig als het gebruik van de

HTML-element.

Het

-element heeft een openingstag (
) om aan te geven waar de hoofdinhoud begint.

En het heeft een afsluitende tag (

) om aan te geven waar de hoofdinhoud eindigt.

Een webpagina kan slechts één

-sectie bevatten.

In het gedeelte waar uw hoofdinhoud begint, plaatst u gewoon het

-element. Gebruik vervolgens het afsluitende HTML-element
om aan te geven waar het hoofdgedeelte van de inhoud eindigt.

Dit maakt het voor de zoekmachines supergemakkelijk om bij de hoofdinhoud te komen en deze te indexeren.

Dat is geweldig toch? Nou ja, het wordt nog beter.

Er zijn nog een paar semantische HTML-elementen om een ​​pagina in de samenstellende delen te verdelen.

Het

-element kan worden gebruikt om het gebied bovenaan de pagina aan te duiden waar het logo en eventueel een zoekbalk terechtkomen. Dit is het gedeelte dat zich doorgaans boven het navigatiegebied bevindt. Het

-element kan ook worden gebruikt om koppen (H1, H2, enz.) te omsluiten, maar dat is niet echt nodig.

Het