lbv3

Waarom Google door AI gegenereerde inhoud boven origineel nieuws kan rangschikken

Inhoudsopgave

Een recent rapport van 404media.co beweerde dat “Google News sites stimuleert die andere media oplichten door AI te gebruiken om snel inhoud te produceren.”

Hoewel Danny Sullivan, Google’s SearchLiaison, een officieel antwoord op de claim gaf, biedt het geen volledige verklaring waarom sommige domeinen beter scoren dan andere in het nieuws.

In dit artikel worden enkele van deze redenen onderzocht, samen met specifieke SEO-tips voor uitgevers, journalisten en verslaggevers die hoger willen scoren in de zoekresultaten.

Stimuleert Google door AI gegenereerde inhoud?

Nee, Google doet niets om bepaalde stukjes inhoud handmatig naar de top van de zoekresultaten te pushen, aldus Google SearchLiaison op X.

Screenshot van X, januari 2024

In plaats daarvan gebruikt het Google-algoritme specifieke rankingfactoren om te bepalen welke inhoud als eerste in de zoekresultaten moet verschijnen.

5 redenen waarom een ​​nieuwsartikel goed scoort in Google Zoeken en ontdekken

Aan de hand van enkele voorbeelden genoemd in de 404 Media rapportvolgen hier enkele verklaringen waarom door AI gegenereerde inhoud, dubbele inhoud, gesyndiceerde inhoud, inhoudaggregators en inhouddieven de originele nieuwsbronnen overtreffen.

1. Recentheid

Een van de eerste verklaringen die Google SearchLiaison biedt voor door AI gegenereerde inhoud die andere uitgevers overtreft, is de recentheid van nieuwsinhoud wanneer deze op datum wordt gesorteerd.

Screenshot van X, januari 2024

Hier zijn twee sites die gerangschikt zijn als de topverhalen in nieuws voor ESPN Spectrum.

Schermafbeeldingen van Watcher.guru & Examiner, januari 2024

Beide sites overtreffen CNET, Kiplinger en The Verge, waarschijnlijk vanwege hun recentheid.

Screenshot van Google, januari 2024

De inhoudscanner van Originality.ai was er 100% zeker van dat de inhoud van de ene site door AI was gegenereerd, terwijl hij slechts 52% zeker was van die van de andere. Deze laatste site bood een disclaimer over het gebruik van AI bij het maken van inhoud.

Screenshot van Originality.ai, januari 2024

Hoe vergelijken andere zoekmachines? Hier is een blik op de belangrijkste zoekresultaten van Bing.

Screenshot van Bing, januari 2024Watcher.guru verschijnt verderop op de pagina in de zoekresultaten van Bing, maar niet in het nieuws.

Screenshot van ChatGPT, januari 2024

Het domein verschijnt ook als een van de bronnen in een ChatGPT-antwoord over het onderwerp.

Screenshot van ChatGPT, januari 2024

Hoewel Originality.ai slechts 62% zeker was van één bron, was het er 100% zeker van dat de andere drie bronnen door AI waren gegenereerd.

2. Domeinleeftijd en backlinks

Laten we nu een stap terug doen van de inhoud en een paar statistieken over de domeinen in het bovenstaande voorbeeld analyseren.

Volgens Semrush heeft Watcher.guru een grotere autoriteit en zichtbaarheid in Google Zoeken. Maar het domein is pas negen jaar oud.

Screenshot van Semrush, januari 2024

Ter vergelijking: Examiner.com heeft meer verwijzende domeinen en backlinks, samen met 19 jaar domeingeschiedenis.

Screenshot van Semrush, januari 2024

Natuurlijk heeft de kracht van het domein Examiner.com door de jaren heen niet geholpen bij het genereren van organisch verkeer en zoekwoorden. Het helpt de site slechts af en toe in de nieuwsresultaten van Google.

3. Relevantie

Wanneer zoekresultaten niet op datum worden gesorteerd, wordt relevantie een sleutelfactor in de zoekresultaten.

Hoewel het geen verband houdt met door AI gegenereerde inhoud, merkte Google Search-advocaat John Mueller ooit op dat gesyndiceerde inhoud de originele nieuwsbronnen zou kunnen overtreffen vanwege de inhoud op de website eromheen.

In feite kunnen websites die uw nieuwsartikelen opnieuw publiceren, u overtreffen omdat ze context in de koptekst, zijbalk, omringende artikelen of voettekst hebben die relevanter is voor de zoekopdracht van de gebruiker dan die van uw site.

Hier is nog een voorbeeld. Toen ik zocht NFL live streamen, de volgende nieuwsverhalen verschenen na de officiële NFL.com-website en YouTube-video’s die verband hielden met de vraag.

Screenshot van Google, januari 2024

Het Yahoo Entertainment-artikel komt uit het tijdschrift Rolling Stone.

Screenshot van Yahoo, januari 2024

Op dezelfde pagina als het Yahoo-artikel staat een navigatiemenu met een sportsectie, een automatisch afgespeelde videoclip van een recente NFL-game en meer gerelateerd NFL-nieuws na het artikel.

Screenshot van Yahoo, januari 2024

Laten we nu de pagina van Yahoo met het Rolling Stone-artikel vergelijken met het daadwerkelijke artikel op de website van Rolling Stone.

  • Het hoofdmenu heeft geen sportgedeelte in het hoofdmenu.
  • Het laatste nieuws in de zijbalk gaat over politiek en entertainment.
  • Het artikel wordt gevolgd door meer nieuwssuggesties op het gebied van mode, muziek, onderwijs en reizen.
Screenshot van Rolling Stone, januari 2024

Dit maakt de Yahoo-versie van het Rolling Stone-artikel relevanter voor gebruikers die zoeken naar trefwoordzinnen met NFL.

Wat de domeinleeftijd betreft, is Rolling Stone (gemaakt op 21 september 1994) drie maanden ouder dan Yahoo.

Wat Yahoo wel heeft: 7 miljard backlinks van 2,3 miljoen verwijzende domeinen, vergeleken met Rolling Stone met 60 miljoen backlinks van 352 miljoen verwijzende domeinen.

Screenshot van Semrush, januari 2024

4. Crawlertoegang

Screenshot van X, januari 2024

Een snelle manier om te controleren of Google toegang heeft tot inhoud op een specifiek domein is de site:domein.com trefwoord zoekopdracht.

Screenshot van Google, januari 2024

Google zover krijgen dat hij website-inhoud indexeert, is slechts de helft van de strijd.

Screenshot van Google, januari 2024

Het is de echte uitdaging om Google een specifieke pagina van uw website bovenaan de zoekresultaten te laten plaatsen voor een specifieke trefwoordquery.

Screenshot van Google, januari 2024

5. Onderwerpen-API

De Topics API maakt deel uit van het Privacy Sandbox-initiatief van Google om de privacy van gebruikers te verbeteren.

“In het verleden zijn cookies van derden en andere mechanismen gebruikt om het surfgedrag van gebruikers op verschillende sites te volgen om interessante onderwerpen af ​​te leiden. Deze mechanismen worden uitgefaseerd.

Met de Topics API observeert en registreert de browser onderwerpen die interessant lijken voor de gebruiker, op basis van zijn browse-activiteit. Deze informatie wordt vastgelegd op het apparaat van de gebruiker. De Topics API kan vervolgens API-aanroepen (zoals advertentietechnologieplatforms) toegang geven tot de onderwerpen van interesse van een gebruiker, maar zonder aanvullende informatie over de browse-activiteit van de gebruiker te onthullen.

Hoewel Google deze functie heeft ontworpen voor advertentietargeting nadat de cookies van derden zijn afgeschreven, moet je je afvragen of de classificatie van een website ook van invloed is op de plaatsing ervan bij vergelijkbare websites in Google Nieuws.

Het volgende is een vergelijking van 404media.co met de sites die in Google Nieuws zijn gerangschikt voor het betreffende onderwerp.

Screenshot van Google Chrome, januari 2024

Geen rankingfactor: de auteur

Een terugkerend thema bij zoekopdrachten in het verleden is hoe Google met AI-gegenereerde inhoud zou omgaan.

In april 2022 zei Mueller dat automatisch gegenereerde inhoud – inclusief inhoud die is gemaakt met generatieve AI-tools – in strijd is met de richtlijnen van Google Zoeken.

“Mijn vermoeden is dat de kwaliteit van de inhoud misschien iets beter is dan die van de echt ouderwetse tools, maar voor ons is het nog steeds automatisch gegenereerde inhoud, en dat betekent voor ons dat het nog steeds in strijd is met de richtlijnen voor webmasters. Wij beschouwen dat dus als spam.”

Snel vooruit naar februari 2023, toen Google richtlijnen uitbracht over door AI gegenereerde inhoud. Concreet verklaarde Google dat het inhoud van hoge kwaliteit zou belonen, ongeacht hoe deze werd geproduceerd. Openbaarmakingen over generatieve AI-inhoud zijn ‘nuttig’ als ‘redelijkerwijs verwacht’.

“AI- of automatiseringsonthullingen zijn nuttig voor inhoud waarvan iemand zou kunnen denken: ‘Hoe is dit gemaakt?’. Overweeg om deze toe te voegen wanneer dit redelijkerwijs verwacht zou kunnen worden.”

In juni 2023 werd een soortgelijk idee gedeeld over openbaarmakingen voor door AI gegenereerde inhoud en EEAT.

“Vanuit het standpunt van Google is het niet nodig om door AI gegenereerde inhoud expliciet als door AI gegenereerde inhoud te bestempelen, aangezien we de aard van de inhoud evalueren.”

Om dit punt verder naar voren te brengen, zei Google SearchLiason in een bericht op X dat auteursnaamregels voor gebruikers zijn, en niet een rankingfactor voor Google Zoeken.

“Ik weet dat dit een ‘eenvoudig, bijna vreemd antwoord’ zal zijn, maar dit deel van het artikel klopt niet en citeert niet dat wij dit zeggen. Google controleert op geen enkele manier onze inloggegevens.”

4 SEO-tips om concurrenten te overtreffen in Google Nieuws

Het maakt niet uit of de website die u overtreft in de zoekresultaten een door AI gegenereerde contentfarm is of een gevestigd persbureau. Elke site die beter scoort dan u, is uw concurrentie in de zoekresultaten.

Het is niet gegarandeerd dat deze tips werken, maar ze kunnen zeker helpen.

1. Controleer op technische problemen die van invloed zijn op de manier waarop zoekmachines uw inhoud indexeren.

Google biedt tips, tools en advies om website-eigenaren te helpen bij het oplossen van technische SEO-problemen die zoekcrawlers ervan kunnen weerhouden website-inhoud te openen en te indexeren.

2. Link naar uw eigen inhoud in uw artikelen met context.

Een van de belangrijkste rankingfactoren die Google helpt de resultaten in zoekresultaten te ordenen, zijn links.

Google suggereert specifiek dat website-eigenaren naar hun eigen inhoud verwijzen met interne links.

Interne links moeten voor trefwoorden geoptimaliseerde ankertekst gebruiken, zoals ’s werelds oudste brie om zowel lezers als zoekmachines context te geven over de link.

Screenshot van Google, januari 2024

In onderstaande paragraaf uit het 404 Media rapport is er de mogelijkheid om een ​​interne link toe te voegen naar een van de artikelen van 404 Media over CivitAI met het trefwoord anchor CivitAI.

Screenshot van 404media.co, januari 2024

In plaats daarvan zijn er twee uitgaande links: één naar Google Nieuws en één naar een uitgever die hoger scoort in de zoekresultaten.

Screenshot van Google Nieuws, januari 2024

Dit leidt tot een andere belangrijke SEO-tip over links.

3. Vermijd koppelingen met concurrenten.

Als algemene regel geldt: link niet naar websites waarvan u niet wilt dat deze goed of beter scoren dan uw website in de zoekresultaten.

Net zoals interne links naar uw artikelen uw inhoud kunnen optimaliseren voor zoeken, kunnen externe links naar de artikelen van een concurrent de inhoud van de concurrent optimaliseren voor zoeken.

Als u denkt dat een site inhoud heeft gestolen of iemand niet op de juiste manier heeft gecrediteerd voor “geleende” inhoud, help hem dan niet met een link.

Het enige wat het doet is uw bezoekers EN zoekmachinecrawlers naar concurrenten sturen, waardoor hun zichtbaarheid en bereik verder worden “vergroot”.

In de volgende paragraaf uit het rapport staan ​​links naar originele artikelen over Heavy en Distractify, evenals een site die naar verluidt inhoud heeft “opgelicht” voor advertentie-inkomsten.

Screenshot van Google Nieuws, januari 2024

Dit geeft zowel de oorspronkelijke makers van inhoud als hun concurrentie waardevolle ‘link juice’.

Vervolgens moet u zich concentreren op het creëren van inkomende links van andere websites naar uw inhoud. Hoe?

4. Neem contact op met iedereen die uw oorspronkelijke onderzoek voor een link gebruikt.

Als je echt de eerste persoon bent die een probleem ontdekt of een verhaal deelt, verdien je daarvoor de eer.

De beste manier om erkenning te krijgen voor uw werk is door contact op te nemen met de auteur van de inhoud die uw onderzoek heeft gebruikt. Laat hen weten dat u een link naar uw artikel op prijs stelt als erkenning voor het gebruik van de informatie.

Als de auteur niet reageert, kunt u contact opnemen met de redactie van de site of met het algemene contactformulier voor herzieningsverzoeken.

Mochten deze inspanningen geen reactie opleveren, dan kun je ze een publiek duwtje in de rug geven op X of het sociale platform waar ze het meest gebruik van maken.

Hoewel sommige sites u de eer geven met een link die de maximaal mogelijke SEO-waarde biedt, zullen andere uw link niet volgen.

Screenshot van Engadget, januari 2024

De nofollow neemt effectief een deel van zijn ‘stimulerende kracht’ voor zoeken weg, hoewel het nog steeds zou kunnen leiden tot een toename van het verwijzingsverkeer, nieuwe abonnees en nieuwe fans op sociale media.

In situaties waarin uw inhoud woordelijk is gestolen en de site-eigenaar weigert uw inhoud te crediteren of te verwijderen, bestaat de mogelijkheid om een DMCA-verwijdering verzoek.

Zoals eerder vermeld, is het laatste dat u wilt doen een link naar sites die hoger in de zoekresultaten staan ​​dan u. Uw links helpen alleen maar om de positie van andere sites hoger in de zoekresultaten te ‘verhogen’.

Schermafbeeldingen zijn uw beste optie voor het delen van niet-genoemde vermeldingen van uw werk op andere sites.

Hetzelfde geldt ook voor sociale media. Wanneer u de link van een andere website deelt of de gebruikersnaam van een inhouddief tagt, vergroot u zijn verwijzingsverkeer en betrokkenheid op dat sociale platform.

Betrokkenheid – zowel positief als negatief – zal de zichtbaarheid van die gebruiker vergroten. Bedenk of je dit echt wilt doen.

Conclusie

Terwijl Google zijn algoritme blijft updaten en nieuwe generatieve AI-functies aan het zoeken toevoegt, is het belangrijk voor website-eigenaren om de zichtbaarheid van hun site in de zoekresultaten te monitoren en de inhoud van hun website te blijven optimaliseren voor zoeken, sociale media en aanvullende verkeersbronnen.

Uitgelichte afbeelding: Funstock/Shutterstock