In een recente aflevering van ‘Search Off the Record’ verstrekte het zoekrelatieteam van Google informatie over aanstaande wijzigingen in de SEO Starter Guide van Google.
Het team, bestaande uit John Mueller, Lizzie Harvey en Gary Illyes, zegt dat de gids een gebruikerstevredenheidsscore van 91% heeft. Ze zijn echter van mening dat er een revisie nodig is om verouderd advies te stroomlijnen en het beginnerspubliek beter te kunnen bedienen.
Dit zijn enkele van de meest opvallende veranderingen die tijdens de podcast zijn besproken.
HTML-structuur en zoekrangschikkingen
Het team besprak de rol van de HTML-structuur in de rankings van zoekmachines. Ze legden uit dat het juiste gebruik van HTML-elementen, zoals titels, nuttig kan zijn voor de ranking, maar daar niet zoveel invloed op heeft als sommigen denken.
“Het gebruik van koppen en een goed titelelement en het hebben van paragrafen, ja, zeker. Het is allemaal geweldig. Maar afgezien daarvan is het behoorlijk nutteloos om na te denken over hoe de pagina… of hoe de HTML is gestructureerd,’ zei Ilyes, waarmee hij algemene misvattingen binnen de SEO-gemeenschap ontkrachtte.
Domeinnamen: branding versus trefwoorden
Het team besprak het voortdurende debat over de vraag of domeinnamen SEO beïnvloeden.
Ze adviseerden om bij het kiezen van een domeinnaam prioriteit te geven aan branding boven het opnemen van trefwoorden. Hun mening was dat het opzetten van een gedenkwaardig merk voorrang zou moeten krijgen op het optimaliseren van domeinnamen voor zoekmachines.
Dit advies weerspiegelt een trend naar merkgerichte domeinnaamselectie in SEO-strategieën.
Metatags: wel of niet opnemen?
Het team heeft overwogen of metatags zoals meta-trefwoorden besproken zouden moeten worden in de herziene SEO Starter Guide. Het team besloot dit onderwerp uit te sluiten om site-eigenaren onnodig ongerust te maken, omdat meta-zoekwoorden een minimale invloed hebben op de rangschikking van Google Zoeken.
“Ik voel me erg in conflict over het documenteren van antipatronen, omdat we misschien ook ideeën geven over nieuwe zorgen waar site-eigenaren over kunnen nadenken,” legde Gary uit, waarmee hij hun voorzichtige aanpak benadrukte.
Uiteindelijk werd besloten om de gids te richten op het optimaliseren van factoren met een grotere impact.
Misvattingen frontaal aanpakken
In het gesprek werd onderzocht hoe het team veelvoorkomende SEO-misvattingen kan corrigeren, met name het idee dat het gebruik van Google-producten de zoekresultaten verbetert.
Het team was het erover eens dat de SEO Starter Guide deze onnauwkeurige overtuigingen moet aanpakken om de verspreiding van verkeerde informatie te voorkomen.
Samengevat
Terwijl het Google Search Relations-team zich voorbereidt op het uitbrengen van de bijgewerkte SEO Starter Guide, heeft deze recente podcastaflevering de SEO-gemeenschap een voorproefje gegeven van de komende veranderingen.
Ze willen de gids vereenvoudigen en moderniseren en algemene SEO-mythen ontkrachten.
Het doel is om nuttig, praktisch SEO-advies te geven aan zowel beginnende als ervaren professionals.
Voor meer informatie over de updates van de SEO Starter Guide van Google, zie:
Uitgelichte afbeelding: Sadi-Santos/Shutterstock