SEO en de taxonomie van onderwerpen

Inhoudsopgave

Communiceren met expertise en autoriteit is een topprioriteit en er is geen beter startpunt dan het schetsen van uw inhoud met een onderwerptaxonomie als een manier om inhoud te creëren die de beste kans heeft om te worden gerangschikt.

Een taxonomie is een systeem voor het classificeren, organiseren en benoemen van dingen op basis van gedeelde kenmerken. Het wordt in de wetenschap gebruikt om dingen te categoriseren, maar het is een woord dat ook wordt gebruikt om alles te categoriseren, inclusief onderwerpen, waardoor het een effectief SEO-concept is om te begrijpen.

Onderwerp Taxonomie

In de context van inhoud verwijst een onderwerptaxonomie naar de organisatie van informatie in verschillende onderwerpen en subonderwerpen. Door inhoud op deze manier te organiseren, ontstaat een overzicht van de inherente onderwerpen en onderwerpen die binnen een inhoudspagina worden behandeld.

Het doel van een onderwerptaxonomie is om een ​​gestructureerd raamwerk te bieden waarop een betekenisvol document kan worden gemaakt dat semantisch relevant is voor een bepaald onderwerp.

Dit is een manier om vanaf een hoog niveau naar de inhoud te kijken, waarbij je het bos ziet en niet de bomen.

Hoe u een onderwerptaxonomie opbouwt

Technologie zoals deep learning, neurale netwerken en RankBrain hebben Google geholpen om weg te evolueren van trefwoorden naar het begrijpen van de onderwerpen die in de inhoud voorkomen.

Zoekopdrachten die over onderwerpen gaan, kunnen als volgt op onderwerp worden gecategoriseerd:

Beauty > Makeup > How-to

Een webpagina kan op een vergelijkbare manier worden gecategoriseerd. Webpagina’s gaan zelden over één onderwerp, omdat er altijd subonderwerpen zijn.

Als je over een onderwerp nadenkt, kun je dus ook nadenken over de onderdelen van dat onderwerp.

Als het een kledingproductpagina is, zijn de onderdelen van dat onderwerp (subonderwerpen):

  • maat
  • materiaal
  • fit
  • stof
  • zorg
  • beschrijving
  • beoordelingen

Deze subonderwerpen zijn het soort dingen dat een consument verwacht te zien als hij een webpagina over kleding bezoekt.

Als de webpagina gaat over het bouwen van links, kunnen de subonderwerpen van die pagina zijn:

  • onderzoek
  • analyse
  • bereik
  • Sjablonen
  • onderwerpregels

Google identificeert onderwerpen

John Mueller van Google merkte ooit over kopjes op dat ze bedoeld zijn om te communiceren waar het onderwerp over gaat.

Mueller zei:

“En als het om tekst op een pagina gaat, is een kop een heel sterk signaal dat ons vertelt dat dit deel van de pagina over dit onderwerp gaat.

…of je dat nu in een H1-tag of een H2-tag of H5 of wat dan ook stopt, dat maakt niet zoveel uit.

Maar eerder een soort algemeen signaal dat u ons geeft, namelijk… dit deel van de pagina gaat over dit onderwerp.

En dit andere deel van de pagina gaat misschien over een ander onderwerp.”

Martin Splitt van Google sprak over dit proces tijdens een seminar in 2021, waar hij Google’s interne concept van webpagina-onderwerpen introduceerde, de zogenaamde Centerpiece Annotation of a webpagina.

Martijn legt uit:

“Dat zijn gewoon wij die de inhoud analyseren en ik weet niet wat we hierover publiekelijk hebben gezegd, maar ik denk dat ik het ter sprake heb gebracht in een van de podcastafleveringen.

Ik kan dus waarschijnlijk zeggen dat we bijvoorbeeld iets hebben dat de Centerpiece Annotation heet, en dat er nog een paar andere annotaties zijn waarin we naar de semantische inhoud kijken, en mogelijk ook naar de lay-outboom.

Maar fundamenteel kunnen we dat al uit de inhoudsstructuur in HTML lezen en er achter komen: “Oh! Dit lijkt erop dat uit alle natuurlijke taalverwerking die we hebben gedaan op de gehele tekstinhoud die we hebben, het erop lijkt dat dit voornamelijk over onderwerp A gaat…’

In het bovenstaande citaat zegt Martin dat er aanvullende annotaties zijn die verband houden met:

  • De semantische inhoud
  • De lay-outboom

Wat belangrijk is, is dat Martin Splitt duidelijk heeft gemaakt dat Google wil achterhalen wat het onderwerp van de webpagina is.

Het is dus jouw taak om het onderwerp van de webpagina en de subonderwerpen die relevant zijn voor dat onderwerp te schetsen.

Voorbeeld van het belang van onderwerp en subonderwerpen

Ik heb ooit een van die live website-audits gedaan die ze doen op SEO-conferenties en deze persoon zei dat hun website niet kan scoren op een zoekterm als Financiële informatie.

Ze hadden het trefwoord ‘Financiële informatie’ in de titel, in de headers, in de alternatieve tekst, overal, toch?

Ik heb de website bekeken en het onderwerp gaat duidelijk over financieel advies, niet over financiële informatie.

Dus vroeg ik de uitgever van de website waarom ze probeerden te scoren voor financiële informatie als de website over financieel advies ging?

En de persoon zegt: “Omdat het zoekwoordvolume hoger is voor financiële informatie.

De reden dat de website ondanks alle links en trefwoorden niet kon scoren voor financiële informatie, was omdat het onderwerp van de inhoud over financieel advies ging.

Daarom is het superbelangrijk om te beginnen met het begrijpen van het onderwerp van de webpagina en vervolgens te schetsen wat de subonderwerpen zijn, gebaseerd op wat de gebruiker verwacht te vinden.

Zoals ik denk dat de meesten van ons inmiddels weten, koppelt Google zoekopdrachten niet langer aan trefwoorden. Google koppelt zoekopdrachten aan relevante antwoorden en de antwoorden gaan altijd over onderwerpen en subonderwerpen.

Nauwkeurigheid boven allesomvattend

Ten slotte: vermijd de fout om alomvattend te zijn.

Een direct antwoord geven is altijd het beste, omdat beknoptheid het voordeel van duidelijkheid biedt en tijd bespaart. Als mensen een antwoord willen, willen ze dat het snel en gemakkelijk te begrijpen is.

Dit geldt voor consumentenproductpagina’s of op een recensiesite. Blijf niet hangen bij wat niet van direct belang is, maar wees precies.

Bij Google draait alles om precisie en snelheid. Dat is een van de redenen waarom ze het woord Hummingbird kozen voor hun update van 2013, omdat het herschrijven van het kernalgoritme ervoor zorgde dat het sneller en nauwkeuriger presteerde. De meeste daaropvolgende updates hadden het kenmerk dat ze nauwkeurig waren.

Daarom is het belangrijk om ook precies te zijn, niet omdat Google precies is, maar omdat dat is wat gebruikers willen, en daarom richt Google zich op precisie.

Door te denken in termen van een taxonomie van onderwerpen, kun je gefocust blijven op het nauwkeurig en volledig zijn, zonder te veel inhoud te gebruiken en buiten het onderwerp te raken.

Blijf bij het onderwerp met een taxonomie van onderwerpen.

Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Dim Tik