Dit is een fragment uit het e-boek SEO Trends 2024 van SEJ, ons jaarlijkse overzicht van deskundige meningen over wat u de komende twaalf maanden kunt verwachten.
Een van de meest impactvolle ontwikkelingen van vorig jaar betrof de betekenis van het woord ‘nuttig’ vanuit het standpunt van Google.
Google-werknemers waren eerder terughoudend over de vraag of en hoe de algoritmen signalen voor de hele site in overweging nemen. Deze jaren nuttige inhoudsupdates waren expliciet: de algoritmen van Google genereren signalen voor de hele site die in aanmerking worden genomen voor de ranking. Het baseert deze signalen op de behulpzaamheid van uw site.
In de documentatie van Google staat:
“Alle inhoud (niet alleen nutteloze inhoud) op sites waarvan is vastgesteld dat ze in het algemeen relatief veel nutteloze inhoud bevatten, zal minder snel goed presteren in Zoeken, ervan uitgaande dat er elders op internet andere inhoud is die beter kan worden weergegeven.
Om deze reden kan het verwijderen van nutteloze inhoud de ranking van uw andere inhoud ten goede komen.”
Google heeft moeite gehad om een manier te vinden om de precieze betekenis van nuttige inhoud over te brengen, maar heeft vragen over het nuttige inhoudssysteem beantwoord en er komen mogelijk meer richtlijnen.
Bedenk in de tussentijd dat ‘nuttig’ van veel verschillende omstandigheden afhangt, dus intentie wordt een cruciaal onderdeel van zoekwoordonderzoek.
Zoals u zult horen, lijkt het er ook op dat de reikwijdte van ‘behulpzaam’ verder gaat dan de onmiddellijke impact en kwaliteit van de woorden op een pagina.
Het beoordelen van de unieke waarde van uw site als geheel en hoe gezaghebbend u over brede onderwerpen spreekt, kan nodig zijn om succesvol te zijn naarmate de nuttige inhoud zich blijft uitbreiden.
Als ik de inzichten van dit artikel in drie zinnen zou moeten samenvatten, zouden dat zijn:
- Google evalueert de waarde en bruikbaarheid van uw hele site, dus zorg ervoor dat uw website een duidelijke en unieke waarde heeft.
- Ga aan de slag met generatieve AI en begrijp hoe het werkt voordat je het probeert te bestrijden.
- “Expertise” zal een belangrijke onderscheidende factor zijn: inzichten en originele gegevens toegeschreven aan auteurs met namen.
Uw hele site moet nuttig zijn
Adam Riemer, voorzitter, Adam Riemer Marketing, LLC
De nuttige inhoudsupdate is meer dan uw inhoud; jij moet ervoor zorgen uw hele site is nuttig voor de gebruiker, niet alleen voor elk stukje inhoud dat u publiceert.
Dat is iets waar veel marketeers de fout in gaan nu we 2024 ingaan.
In tegenstelling tot eerdere systemen en algoritmen kijkt nuttige inhoud naar uw site als geheel. Eén geweldig stuk nuttige inhoud is misschien niet voldoende. Zijn al uw andere pagina’s nuttig en gebruiksvriendelijk?
Of heb je veel verouderde pagina’s met een slechte ervaring en een magere inhoud: gigantische heldenafbeeldingen, irrelevante boodschappenlijstjes en verbroken links?
In plaats van het woord ‘inhoud’ letterlijk te nemen, kunt u overwegen om uw hele site nuttig te maken. Dit zou alle kanalen ten goede moeten komen, niet alleen SEO.
Bewijs dat uw alternatieve siteversies een unieke waarde hebben
Dan Taylor, partner en hoofd technische SEO, SALT.agency
Ik denk dat de focus van Google op “nuttige kwaliteitsinhoud” zich verder zal uitbreiden en gevolgen zal hebben voor websites met alternatieve versies.
Internationale websites met dezelfde waardepropositie in meerdere alternatieve siteversies (bijvoorbeeld de Engelse taal voor de VS, Canada en het VK, maar alleen veranderende valuta en regionale spellingsverschillen) zullen hreflang- en canonieke tags genegeerd zien.
Veel internationale websitestructuren zijn opgezet om offline bedrijfshiërarchieën weer te geven of om leads naar de juiste SDR-teams te leiden.
Het internet en hreflang weerspiegelen niet altijd netjes de offline business, en de bereikte synergie is vaak onhandig en lastig te beheren.
Geef waardevoorstellen om Google een reden te geven om middelen te investeren in de alternatieve versies van uw site.
Verbeter de unieke waarde die elk biedt. Mogelijk moet u ook bespreken hoe u de internationale alternatieven van de website structureert en hoe leadafhandeling wordt uitgevoerd, zodat de juiste teams geschikte leads krijgen.
Effectieve inhoud komt van echte mensen die echt inzicht tonen
Mordy Oberstein, hoofd SEO-merk, Wix
We moeten vaak meer aandacht besteden aan de impact van bredere contenttrends op SEO.
Ons evangelie is het algoritme, wat soms betekent dat we geen rekening houden met wat daarbuiten ligt.
Dat zouden we echter wel moeten doen. Achteraf gezien is het geen toeval dat Google een extra “E” voor ervaring aan EEAT heeft toegevoegd. Het kwam niet uit de lucht vallen; het zag de bredere inhoudstrends waar mensen naar op zoek zijn echte mensen voor inhoud versus statische merken.
De machine learning-eigenschappen van Google, zoals RankBrain, maken het voor Google mogelijk om naar zijn vrij grote dataset te kijken om trends in contentconsumptie te observeren en hierop actie te ondernemen.
Situationele inhoud
Een trend die ik vooruit zou willen helpen en die aansluit bij de focus van Google op expertise en ervaring, is wat ik ‘situationele inhoud’ noem.
Situationele inhoud probeert de verschillende uitkomsten te voorspellen van advies en dergelijke dat binnen de inhoud wordt aangeboden om de volgende logische stappen te presenteren. Als een stukje inhoud bijvoorbeeld advies geeft over hoe je een baby de hele nacht door kunt laten slapen, worden de volgende stappen aangeboden als dat advies niet werkt.
Dit is “situationeel” – als X niet werkt, wil je misschien Y proberen.
Situationele inhoud creëert een boeiende vorm van inhoud die ik vaker zie. Het doet een paar dingen voor de lezer:
- Het richt zich rechtstreeks op hen en hun behoeften.
- Het is meer gemoedelijk dan standaardinhoud (op zichzelf een opkomende inhoudstrend).
- Om verschillende uitkomsten en situaties te voorspellen, moet je echt weten waar je het over hebt.
Dat laatste punt heeft rechtstreeks betrekking op EEAT. Alleen met kennis en ervaring kun je secundaire situaties voorspellen en aanpakken.
Bovenal geeft situationele inhoud aan de gebruiker aan dat een echte persoon, en niet een groot taalmodel (LLM), de inhoud heeft geschreven.
Het is het soort inhoud dat om verschillende redenen eenvoudigweg niet door AI kan worden gemaakt.
Niet in de laatste plaats het vermogen om gedetailleerd advies te geven, terwijl de toon behouden blijft waar situationele inhoud zich intrinsiek voor leent: gemoedelijk, gezaghebbend en deskundig.
Vanwege dit alles zou ik erop uitkijken dat Google ‘situationele inhoud’ in veel grotere mate beloont naarmate de tijd verstrijkt.
Generatieve AI bepaalt de lat die uw inhoud moet verslaan
Patrick StoxProductadviseur & Technische SEO, Ahrefs
Fake geen ervaring. Voeg zelf echte waarde toe of vraag anderen om input.
De lat voor het creëren van content zal nog hoger liggen.
Jarenlang was het herschrijven van de inhoud waarschijnlijk voldoende om een pagina te rangschikken, en veel SEO-professionals en schrijvers deden precies dat.
Maar nu generatieve AI het gemakkelijker dan ooit maakt om inhoud te creëren, zul je meer moeten doen dan je tot nu toe hebt gedaan.
Vind manieren om extra waarde toe te voegen.
Ik houd ervan om op dezelfde manier over inhoud te denken als over een product, en een iteratieve aanpak te volgen.
Ik kan een specifieke sectie toevoegen, een sectie uitbreiden met meer details, een kernpunt toevoegen, iets beters samenvatten, een persoonlijk verhaal vertellen of aanvullende inzichten toevoegen vanuit mijn eigen kennis.
Voor een productvergelijkingspagina kan ik prijzen, recensies, voor- en nadelen, persoonlijke ervaringen met elk product, unieke foto’s of uitsplitsingen naar verschillende categorieën toevoegen.
Je moet ook je ervaring en expertise injecteren.
Uw vermogen om nieuwe kennis aan een onderwerp toe te voegen zal belangrijker worden naarmate het gemakkelijker wordt om generieke inhoud te creëren.
Als je die kennis niet hebt, zoek en interview dan iemand die dat wel heeft. Vraag hen om de inhoud te beoordelen en eventuele fouten te controleren, of hun inzichten en verhalen toe te voegen.
Generatieve AI zal een essentiële SEO-vaardigheid zijn, maar geen vervanging voor expertise
Shelley Walsh, SEO-inhoudsstrateeg, Search Engine Journal
De gebieden om begin 2024 in de gaten te houden zijn generatieve AI en Search Generative Experience (SGE).
In plaats van ons te concentreren op wat SGE zou kunnen wegnemen (klikken), moeten we ons concentreren op wat Google probeert te bereiken en onthouden dat zij net zo veel inhoud en klikken nodig hebben als wij.
Op dit moment experimenteert Google met het SGE-paneel met zoekresultaten van zoekmachines (SERP), zoals een aanbevolen fragment over steroïden. En net als aanbevolen fragmenten kunnen we als SEO-professionals aanpassen en werken met de manier waarop de informatie in de SERP wordt weergegeven.
We hebben aanbevolen fragmenten overleefd en kunnen evolueren om met generatieve AI te werken en niet ertegen.
Begrijp ten eerste dat SGE niet een volledig door AI gegenereerd informatiepaneel is. SGE verzamelt de beste resultaten in de SERP en gebruikt vervolgens AI om een gecombineerde samenvatting van die resultaten te maken.
Voor SEO is het belangrijker dan ooit om in die topresultaten te staan, zodat je opgenomen wordt in SGE. Het betekent ook dat je de bron van data en informatie bent en dat je unieke en waardevolle concepten en content aanlevert.
Dit is de uitdaging in een postgeneratieve AI-wereld.
Google experimenteert nog steeds met hoe SGE in de SERP zal integreren.
De functie en het uiterlijk van SGE zullen waarschijnlijk blijven veranderen naarmate Google de juiste balans vindt tussen intentie en klikken. Het is belangrijk om te onthouden dat Google zijn eigen bedrijfsmodel niet wil vernietigen!
De aanwijzingen om ons de weg te wijzen zijn er al. Overweeg de nuttige inhoudsupdate. Google streeft naar inhoud die ervaring uit de eerste hand laat zien: een auteur moet blijk geven van uitzonderlijke kennis, expertise en autoriteit. Ik weet zeker dat dat bekend klinkt. (ETEN, iemand?)
De vraag naar opinieleiders en bekwame experts neemt toe: uw vermogen om grondig onderzoek aan te tonen en unieke gegevens te verstrekken is essentieel voor goede inhoud.
Hoe generatieve AI-tools de productie van inhoud zullen beïnvloeden
Om het beste uit tools als ChatGPT en Gemini (voorheen Bard) te halen, zijn geavanceerde aanwijzingen vereist. Out of the box is generatieve AI niet gebruiksvriendelijk voor een beginneling.
Het is alsof je een kopje thee probeert te zetten met een brandslang. Het is op dit moment te intelligent voor ons om te hanteren en te begrijpen.
Om de beste resultaten uit een AI-tool te halen, moet u deze trainen om zelfbewust te zijn van zijn fouten en lacunes in de kennis. Gebruik een feedbackloop in twee richtingen: laag- en kettingaanwijzingen door de resultaten terug te voeren naar de AI om verder te verfijnen.
AI is een fantastische assistent. Gebruik het om uw dagelijkse productiviteit te ondersteunen.
De creatieve mogelijkheden van ChatGPT zijn exponentieel en we benutten het potentieel nog lang niet volledig.
Bijvoorbeeld het maken van infographics, het sorteren van gegevens in tabellen, het samenvatten van gedachten, het maken van transcripties, het vinden van inconsistenties in rapporten, het scannen van grote hoeveelheden gegevens, enzovoort.
AI vormt een perfecte aanvulling op jouw kennis en creativiteit, dus behandel het als zodanig. Trap niet in de val door te denken dat AI de rol van SEO voor u kan vervullen.
Er is nog steeds expertise en ervaring nodig om de machine te bedienen en de beste resultaten te behalen.
De essentiële vaardigheid die u bij SEO moet ontwikkelen, is het integreren van generatieve AI in de lagen van uw workflow voor maximale efficiëntie. De ontwikkeling van AI lijkt op de begindagen van computers in de industrie.
In eerste instantie probeerden mensen het als een typemachine te gebruiken totdat ze de randen verlegden om de capaciteit te realiseren, zoals spreadsheets en grafische weergaven.
AI is hetzelfde ontwikkelingsproces, dus blijf de grenzen verleggen.
Vergeet niet dat AI ideeën en creativiteit niet kan vervangen. Als mens kunnen we bij het besturen van de machine nog steeds waarde toevoegen.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal