John Mueller van Google beantwoordde een vraag over de SEO-effecten van het aanbrengen van wijzigingen in de gebruikersinterface (UI) en gebruikerservaring (UX) op een website, waarbij hij adviseerde dat het beter is om van tevoren te plannen, omdat het langer duurt om problemen op te lossen als de wijzigingen de SEO verstoren.
Gebruikersinterface (UI) en gebruikerservaring (UX)
De UI en UX zijn belangrijke elementen van een website die van invloed zijn op hoe gemakkelijk het voor sitebezoekers is om te bereiken waarvoor ze er zijn, wat uiteindelijk de gebruikerstevredenheid beïnvloedt.
Gebruikersinterface-elementen beïnvloeden hoe sitebezoekers omgaan met een website, zoals navigatie, invoerformulieren en informatieve pictogrammen.
Elementen voor gebruikerservaring omvatten een breder scala aan overwegingen die betrekking hebben op toegankelijkheid, consistentie in ontwerp, mobiele responsiviteit, leesbaarheid, sitesnelheid, bruikbaarheid en vele andere elementen die in een goed doordacht ontwerp een positieve invloed hebben op de gebruikerstevredenheid.
Dit kan van invloed zijn op de SEO-ranking, van technische problemen die verband houden met de manier waarop Google de pagina crawlt tot overwegingen op het gebied van ranking op de pagina, zoals hoe inhoud wordt weergegeven en bijgevolg wordt begrepen op een webpagina.
Het aanbrengen van wijzigingen voor de hele site in de gebruikersinterface en UX-wijzigingen, naast het toevoegen van nieuwe webpagina’s, is een grote onderneming en moet niet lichtvaardig worden overwogen.
Wijzigingen in de openingstijden van Google
John Mueller van Google las de ingediende vraag:
“Anjaney vraagt: We zijn bezig met de voorbereidingen voor de lancering van een nieuw websiteontwerp voor mijn bedrijf, met UI/UX-verbeteringen en nieuwe pagina’s.
Is het beter om het paginaontwerp één voor één te wijzigen?”
Müller antwoordde:
“Een complexiteit is dat een herlancering zoveel verschillende dingen kan betekenen, van het simpelweg verplaatsen van een website naar een nieuwe server en al het andere hetzelfde laten, tot het veranderen van domeinnamen en ook alle inhoud.
Ten eerste moet het absoluut duidelijk zijn wat er op de website verandert.
Breng idealiter alle wijzigingen in een document in kaart en annoteer welke wijzigingen SEO-implicaties kunnen hebben.
Als u URL’s wijzigt, hebben we goede richtlijnen hierover het verzorgen van sitemigraties in onze documentatie.
Als u de inhoud of de gebruikersinterface wijzigt, heeft dat uiteraard ook invloed op SEO.
Als je niet zeker bent van de effecten, raad ik je ten zeerste aan hulp in te roepen van iemand met meer ervaring. Het is gemakkelijk om een grotere vernieuwing of migratie op het gebied van SEO te verprutsen, als het zonder de juiste voorbereiding wordt gedaan.
Zelfs als alles goed is gedaan, word ik nerveus als ik zie dat ze klaar zijn.
Het repareren van een mislukte migratie kost veel meer tijd en moeite dan een goede voorbereiding. Veel succes in ieder geval!”
Verwant: Hoe u een SEO-ramp kunt voorkomen tijdens een herontwerp van een website
Plan voordat u wijzigingen aanbrengt
Zoals Mueller aanbeveelt, is het verstandig om een plan te maken voor hoe de veranderingen zullen worden doorgevoerd. Van bijzonder belang is het documenteren van de staat van de website voordat er wijzigingen worden aangebracht, het maken van een back-up en het gebruiken van een testomgeving.
1 – Crawl de website
Een belangrijk ding dat u moet doen voordat u grote wijzigingen aan een website aanbrengt, is deze te crawlen met een app als Screaming Frog. Crawl de website in de oorspronkelijke vorm en crawl vervolgens de bijgewerkte versie (bij voorkeur voordat deze live gaat).
De crawlgegevens kunnen worden gebruikt om een reeks mogelijke problemen te identificeren die kunnen worden opgelost voordat de site live gaat.
Dingen die gecontroleerd kunnen worden:
- Ontdek ontbrekende pagina’s
- Vang verkeerd geconfigureerde links op
- Ontbrekende meta- en titelelementen
- Wijzigingen in koppelingspatronen bekijken
- Vang 404-fouten op
- Controleer of er 301-omleidingen aanwezig zijn en of de pagina’s goed functioneren
2 – Maak een back-up van de website
Zorg altijd voor meerdere back-ups van een website. Er zijn zoveel dingen die mis kunnen gaan bij het maken van een back-up van een website. Ik heb op de harde manier geleerd om meerdere redundante back-ups te maken.
Een consultant die op mijn server werkte, downloadde de afbeeldingen bijvoorbeeld met het verkeerde overdrachtstype, waardoor honderdduizenden afbeeldingen beschadigd raakten. Gelukkig had ik back-ups op mijn bureaublad en dubbele back-ups op de server zelf, zodat de afbeeldingen konden worden hersteld.
Ik heb meer dan 20 jaar ervaring met het beheren van mijn eigen websites en het omgaan met websites van klanten. De waarde van het maken van meerdere back-ups, inclusief back-ups van back-ups die op afzonderlijke media zijn opgeslagen, kan niet genoeg worden benadrukt.
3 – Zet de website in scène
Het is een goede gewoonte om de nieuwe website zo in te richten dat eventuele wijzigingen kunnen worden beoordeeld voordat ze op de live server terechtkomen.
De live versie van een site wordt de productieomgeving genoemd en de niet-live dubbele versie wordt de stagingomgeving genoemd.
Website-staging verwijst naar de best practice voor het maken van een dubbele versie van een website (ook wel een ‘staging-omgeving’ genoemd).
Idealiter bevindt de staging-omgeving zich op een aparte server of in ieder geval op een aparte locatie op de server, zodat er geen kans bestaat dat wijzigingen in de staging-omgeving per ongeluk in de live (productieomgeving) terechtkomen.
De testomgeving wordt gebruikt voor het testen van de ontwikkeling en kwaliteitsborging voordat wijzigingen op de live website worden geïmplementeerd. Het belangrijkste doel van het staging van een website is het identificeren en oplossen van problemen, technische bugs of fouten voordat deze worden overgedragen naar de live versie van de website (de productieomgeving).
Meer hulpmiddelen voor websitemigratie
Succesvolle SEO-migraties beheren
Sitemigraties op ondernemingsniveau
Essentiële stappen voor een naadloze websitemigratie
Fouten die u moet vermijden bij sitemigraties
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Roman Samborskyi