Google Zoekmachine Optimalisatie – Wat is SEO zoekmachine optimalisatie
Een goede Google Zoekmachine Optimalisatie is het verschil tussen gevonden worden en niet worden gevonden. Het is het verschil tussen de eerste pagina en de tweede pagina. Organische zoekresultaten zijn de niet betaalde resultaten die te zien op de SERP. Het zijn de resultaten waar SEO zich mee bezig houdt. Er zijn meer dan 200 verschillende criteria die Google hanteert om de posities te bepalen in de organische zoekresultaten. Het aantal organische zoekresultaten dat is te zien op een pagina is negen of tien.
Daarnaast zijn er ook betaalde zoekresultaten te zien op de pagina. De twee type zoekresultaten zijn te onderscheiden door middel van het “adv.” blokje dat bij de betaalde zoekresultaten te zien is. Binnen zoekmachine marketing kan grofweg een splitsing gemaakt worden in zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization – SEO) en in zoekmachine adverteren (Search Engine Advertising – SEA).
Niet alle factoren zijn bekend, maar er zijn er een aantal die beïnvloedbaar zijn. Wij noemen er hier een aantal op: Link building – het vergaren van backlinks naar de website On-page factoren – factoren op de pagina die geoptimaliseerd worden voor SEO Content – de inhoud van de website die essentieel is voor Google om te bepalen voor welke zoektermen de website in aanmerking komt Zoekwoordgebruik – het adequate gebruik van zoekwoorden op de website zodat de website in de zoekresultaten terecht komen SERP, Link building.
Wat zijn Gesponsorde Zoekresultaten
Gesponsorde zoekresultaten zijn betaalde advertenties die vertoond worden op de zoekresultaten pagina’s van een zoekmachine (SERPs). Deze resultaten vallen onder ‘Search Engine Advertising’ (SEA), in contrast met Organische resultaten als gevolg van Search Engine Optimization (SEO). Een nadeel is dat er betaald moet worden om de koppositie te behouden, populaire zoektermen kunnen erg duur zijn.In praktijk maken online marketing experts vaak gebruik van zowel SEO als SEA, afhankelijk van het onderwerp en de tijdsduur.
Bij een tijdelijke actie ligt een Gesponsord zoekresultaat meer voor de hand, voor de lange termijn biedt Zoekmachine optimalisatie een meer duurzame oplossing.
Google Zoekmachine Optimalisatie – Rich Results
Traditioneel gaf Google als zoekresultaat enkel een simpele lijst met websites. Ondertussen wordt deze lijst verrijkt met allerlei extra’s, de zogenoemde Rich Results. Google maakt ondertussen gebruik van verschillende soorten Rich Results. Featured Snippets kunnen in allerlei vormen voorkomen zoals tabellen, oplijstingen ofwel een stuk tekst (dit is de meest voorkomende) om een bepaald onderwerp te verduidelijken. Een gevolg van de Featured Snippets is dat Google de informatie voor de gebruiker al in de zoekresultaten zet.
Als Google merkt dat jouw content achterhaald is, of niet meer strookt met andere zoekresultaten, dan zal Google de verrijkende informatie verwijderen. Dan biedt jouw content immers geen meerwaarde meer voor Google en zijn gebruikers. Zonder gestructureerde data is het voor Google moeilijk om bepaalde zaken te begrijpen
Ranking met je Video’s
Video’s hebben kans dat ze opgenomen worden in de zoekresultaten wanneer ze van goede kwaliteit zijn en wanneer ze de juiste informatie aanbieden voor de desbetreffende doelgroep. Het belangrijkste blijft om je content zo waardevol mogelijk te maken, zowel voor Google als voor de gebruiker. Het juiste gebruik van gestructureerde data implementeren op je website is één manier om dit te doen. Een ander manier is om de juiste zoekwoorden te vinden die de gebruikers ingeven.
Een goed zoekwoordonderzoek blijft hoe dan ook de fundering om een massa bezoekers op jouw pagina te krijgen. Dankzij de optimalisatie van je website kan je de vindbaarheid vergroten wat er voor kan zorgen dat je hoger in de zoekresultaten weergegeven wordt, waardoor er meer personen zijn die de weg naar je website weten te vinden. Belangrijk om te weten is dat zoekmachine optimalisatie (SEO) zich primair richt op de middellange- en lange termijn.
Google Zoekmachine Marketing
Zoekmachinemarketing doe je in principe niet voor jezelf, maar voor je doelgroep. Het gaat er namelijk om dat jouw doelgroep je weet te vinden, omdat jouw producten en diensten hetgeen zijn waar zij naar op zoek zijn. Een zoekwoordenonderzoek kan op verschillende manieren uitgevoerd worden, maar de beste resultaten krijg je door verschillende aanpakken te combineren. Zo heb je verschillende online tools waarmee je zoektrends en suggesties voor zoekwoorden mee kunt ontdekken, zoals Google Zoekwoordplanner of Ubersuggest.
Daarnaast krijg je al zoekwoordsuggesties wanneer jij je zoekwoord intypt in de zoekbalk, kun je spieken bij je concurrenten en kun je ook klanten, medewerkers en relaties vragen naar hun ideeën als het gaat om belangrijke zoekwoorden voor jouw business.
Zo kunnen zoekwoordcombinaties en longtail zoekwoorden vaak interessantere zoekwoorden zijn om op te richten dan sommige op zichzelf staande zoekwoorden. Zoekmachine marketing omvat alle communicatie via zoekmachine en ontwikkelt zich de laatste jaren op een dusdanige manier waarbij data en automatisering steeds belangrijker worden. Zoekmachines begrijpen bijvoorbeeld steeds beter de intentie achter een zoekopdracht in combinatie met lokale aspecten of bij gesproken zoekopdrachten.
Veel websites denken maar aan 1 ding: Hoog in Google komen. Wat leveren deze posities eigenlijk op, wat is de CTR (Click Through Rate), en hoe reflecteert dit zich in bezoekers op je website? Als er minder advertenties zijn zullen er meer organische zoekresultaten worden weergegeven op de eerste pagina en dus ook boven de vouw. De zogenoemde ‘vouw’ is een belangrijke factor van de doorklikpercentages. Zoekresultaten die boven de vouw staan weergegeven zijn in een oogopslag zichtbaar.
Wanneer je zoekresultaten onder de vouw staan weergegeven moet de gebruiker eerst naar beneden scrollen voordat je zichtbaar bent. In de organische resultaten zal je positie 1 t/m 4 moeten hebben.Hoe lager je staat hoe minder klikken je zult krijgen.
Algoritme van Google
Het algoritme van Google ondergaat continu veranderingen die effect hebben op de vindbaarheid van je webshop. Zo was er in 2011 wat de zogenoemde , een uitbreiding op het algrotime die zorgde dat niet kwalitatieve websites werden geweerd uit de zoekresultaten. In 2012 was de die erop was gericht het vertrouwen van webshops die op onnatuurlijke wijze backlinks verkregen te verminderen. Kortom: je moet doorlopend SEO doen om je behaalde topposities te behouden.
En natuurlijk wil je ook goed gevonden worden op je nieuwe producten. In hoofdlijnen is het optimaliseren van een webshop hetzelfde als voor websites.