Klanten hebben een beknopt beeld bij de toekomst van hun status is in de google rankings.
Als ik met een iemand aan de telefoon hang die vragen stelt over de gang van zaken met betrekking tot wat google gaat doen in de aankomende 5 jaar met de google rankings. Heb ik daar maar 1 antwoord op. Plannen uitrollen om het iedereen zo moeilijk mogelijk te maken in de google rankings om uberhaubt een goede business te hebben. Want eerlijk is eerlijk, ze willen niet dat kleine ondernemers succes hebben met hun business.
Want waarom zou dat interessant zijn? En waarom zouden ze een gigant zoals amazon voor de schenen schoppen? Dat is eigen glazen ingooien toch? Nee de handen worden in 1 gesloten als het gaat om de big tech giants die niets Lievers willen dat jij zoveel mogelijk gaat uitgeven zowel op een amazon als op een google. En ze weten het!
Je wordt uitgekleed waar je bij staat.
De kleine speler wordt uitgemolken en moeilijk gemaakt om te kunnen scoren. Maar nu zul je wel denken, huh hoe kom je daar toch bij? Ik merk er helemaal niets van. Nee dat klopt omdat het NU ook nog niet gebeurd op grote schaal. Dit is een glazen bol visie die ik heb. We moeten ook daarom naar de essentie en de plannen kijken waar google en big tech eigenlijk voor wordt ingezet, en dat is data.
Veel data! Facebook, amazon, google, zijn de grootste data exploitanten die niet terug deinzen om wat privacy regels aan hun laars te lappen. Er zijn al miljarden aan boetes betaald (die ze graag betalen) vanwege datalekken en privacy schendingen.
Het klimaat speelt een hele belangrijke rol (bij big tech)
Maar er is natuurlijk ook nog een andere agenda op dit moment gaande, en dat is klimaat! Aha, nu komen we bij een interessant stuk. Want klimaat is het helemaal. Miljarden worden in klimaat doelen gepompt op het moment. Maar dat geld ook voor big tech bedrijven. We moeten niet vergeten dat servers dag en nacht draaien om data te bewaren. Voetbalvelden vol hete turbines met server rekken die dag en nacht loeien om want data van jou en mijn te bewaren.
Zoals een foto hoe jij je kerstverlichting verkeerd hebt opgehangen (echt super boeiend) maar ook dataverkeer van al je kliks scrollen op foto’s en zoekgedrag wordt allemaal opgeslagen. Dit kost allemaal data. En nu komen we op een heel belangrijk struikelpunt waar heel veel mensen op dit moment vast blijven hangen.
Er zijn miljarden websites in de lucht waarvan een heel groot deel nog steeds in de index van google zich bevinden. Een heel groot deel van deze websites heeft wel eens waar veel dataverkeer, maar ook een overgroot deel helemaal niet.
Data is het belangrijkste voor de google rankings
En nu komt de crux. Al die dataverkeer en loze opslag aan data kost ontzettend veel energie. En google wilt zoveel mogelijk van deze data uit de index laten. Om zoveel mogelijk energie te besparen. En zo efficiënt mogelijk in de weer te gaan. Maar niet alleen dat. De pagina’s die niet bewegen of stil staan die in de index staan moeten zo veel mogelijk plaats maken voor websites die wel verkeer hebben en een goede index gehalte. Want het webverkeer wordt drukker in de google rankings.
En dit heeft ook een groot deel te maken met het covid verhaal. Alle data die nu wordt bespaard en opnieuw wordt ingedeeld wordt ook wel de verschuiving genoemd. Veel bedrijven gaan over de kop en moeten daarom online gaan opereren.
Dus geen fysieke bezoekers meer maar alles verkopen via het web en zoveel mogelijk pakketten versturen via pakket diensten. Want dit scheelt kosten, en een hele op hoop energie. Alles komt weer terug op dat energie verhaal.
Scoort jouw website niet in google?
Kijk dan goed of jouw website beter is als de concurrent want je concurrent cost minder energie voor de google rankings. Je website is lichter, efficiënter, en beter geoptimaliseerd. En alles gaat die kant op. Het maakt geen donder uit hoe je website eruit ziet, werkt het? Dan heb je geluk en ben je een winnaar! Heb je duplicate content? Maakt niet uit, jij bent beter geoptimaliseerd dus ben jij de gene waar het om draait. Het leven is soms niet eerlijk.
Maar in een technocratie en voornamelijk in big tech, gaat het niet om eerlijkheid. Het gaat om beste scoren. Hoe graag mensen dit ook willen. Je moet altijd terug gaan naar de kern waar het om draait. En dat is dat het allemaal niet te veel moet kosten als iets gratis kan! Google wilt geld, macht, en zo min mogelijk uitgeven. En eerlijkheid bestaat niet ook niet in de google rankings.
Ik sta na jaren nog steeds niet bovenaan!
Dat kan kloppen, en dat zal nog wel jaren duren.
Google zal het een worst wezen of jij boven aan staat of je buurman die de hele boel bij elkaar liegt. Daarom is het ook heel belangrijk om te meten wat je kunt omzeilen om dit wel voor elkaar te krijgen. Want wij van linkbuildingvoordeel krijgen heel vaak te horen van klanten dat:
1. We hebben de website precies aan de richtlijnen aangepast om de google rankings beter te krijgen.
2. We hebben onze eigen content geschreven.
3. We bloggen elke dag ons scheel.
4. Onze hosting is super snel.
5. We hebben SEO technisch onpage alles gedaan wat kan.
6. We krijgen al bezoekers die kopen.
En dan zeg ik meestal! Heel goed, maar wat kunnen wij dan voor je doen?
En dan biechten ze toch vaak achteraf op dat het meestal niet helemaal zo is dat het allemaal klopt… en dat geeft niet. Ze zijn niet de enige.
Want:
1. Precies aan de richtlijnen van google aanpassen is praktisch onmogelijk, want google wilt dat jij geld betaald voor adwords en meer niet. Organische search is er gekomen om meer te laten zien dan alleen payed search. Dus daarvoor doe je het niet.
2. Je eigen content schrijven is leuk, maar als het niet werkt dan kun je beter niet opnieuw het wiel uitvinden en dan gewoon content (lenen) van je buurman om het nog beter te maken dan je buurman al heeft. Kijk naar alle grote nieuws media bedrijven. Denk je echt dat ze zelf nieuws verzinnen?
3. Je kan je bloggen tot je een ons weegt maar zolang niet alles geïndexeerd wordt heb je er eigenlijk niets aan. Althans niet direct. Soms is het schrijven van blogs echt niet beter dan bijvoorbeeld het spinnen van content met synoniemen. De reden is simpel. Niemand schrijft dichterbij de richtlijnen van google dan het systeem die teksten kan herschrijven aan de hand van gdna (google dna). Hier heb ik ook een stuk over geschreven bekijk het hier google dna over google rankings.
4. Je hosting mag wel eens waar supersnel zijn, maar hoe is je bounce bijvoorbeeld? Hoe is je user experience? Denken de mensen die op je website komen dit ook? Dit zijn dingen die je moet meten. Natuurlijk is een goede hosting key. Maar je doet het niet voor de zoekmachine alleen.
5. Heb je alles gedaan wat kan? Mooi zo. Maar hoe zit het met je backlink profiel want dit scheelt vaak 80%. Het overgrote deel vergeet dat een goed backlinkprofiel bij uitstek het belangrijkste is dat er bestaat. Google wilt niets lievers dat andere mensen over jouw schrijven. De motor moet lopen.
6. Heel mooi dat je bezoekers krijgt die kopen want daar gaat het om. En op hoeveel meetbare zoekwoorden is dit al zo? Want de wereld is groot en heeft veel bereik. Vaak kom je er achter dat je op heel veel zoekwoorden waarvan je het zelf nog niet wist veel meer laag hangend fruit hebt dan je denkt. En dan is potentiële groei al snel gedaan.
Even nog wat gekkigheid op een rijtje mbt google rankings.
De plannen voor google duiden er op dat de kleine ondernemers harder moeten zwoegen dan ooit. Als ik de glazenbol mag geloven. Maar laten we ook naar de feiten kijken. Het wordt toch ook steeds moeilijker en men moet toch ook aan steeds strengere eisen voldoen om zo goed mogelijk in de zoekmachines te scoren. De google rankings laten uiteindelijk maar een hand vol in de top 10 toe, het wordt drukker en google heeft ook met wetgeving te maken die ze zelf gecreëerd hebben zodat ze deze legitiem kunnen handhaven.
Zodat ze ook steeds minder boetes hoeven te betalen in de toekomst. Het is een spel, en zo is dat ook met de google rankings. Wil je hoger scoren, doe wat google leuk vind maakt niet uit wat je er voor hoeft te doen. Zo werkt namelijk een kartel. Google rankings zijn gratis voor iedereen, maar je moet doen voor je zelf wat goed is en no-mather-what je daar voor uit kast trekt. Vroeger was het zelfs zo dat je met blankpages en hidden content kon werken zodat je boven je eigen concurrent uit kon steken waarvan de content was.
Denk je zelf dat dit veranderd is? Nee natuurlijk niet. In de google rankings bestaat geen blackhat of greyhat of whitehat. Dat is verzonnen door mensen die angst willen zaaien. Want deze mensen weten ook heel goed dat de wereld anders werkt. Het is gewoon een spelletje meer niet. En speel het mee.
Er zijn zoveel vragen met zoveel antwoorden voor de google rankings.
Er zijn zoveel teleurstellingen en zoveel oplossingen voor deze teleurstellingen. Weet jij ze allemaal? Nee? Ik ook niet. Wat ik wel weet is dat wij van linkbuildingvoordeel onze specialisme uitoefenen om zo veel mogelijk met 1 ding goede resultaten te halen en dat is de google rankings. Daarom is het ook zaak dat je niet alles probeert te zijn voor iedereen. SEO Specialisme is niet makkelijk te leren, alles heeft daarom ook een leercurve. Hoewel het niet onmogelijk is.
Dit artikel is een belangrijke eye opener hoe wij de wereld zien en wat er gaat gebeuren met de google rankings. Dit is ook een techniek om altijd op de zaken vooruit te kunnen lopen. Als je weet wat het plan is. Dan weetje hoe je moet anticiperen.
Wil je meer weten bekijk af en toe onze blogs hier.