In een recente opname van Google-kantooruren beantwoordde John Mueller van Google een vraag over hoe je weet of hun SEO-dekking volledig is en of er tools zijn die iets kunnen ontdekken dat ze mogelijk hebben gemist.
Die vraag klinkt, zoals hij oorspronkelijk werd gesteld, enigszins vreemd en dat kan te maken hebben met een probleem met de vertaling. De persoon die de vraag stelt heeft een Indiase naam, dus het is heel goed mogelijk dat de eigenaardigheid van de vraag (hoe weet ik of mijn SEO perfect is) te wijten was aan de taal.
Dat de vraag logischer is als deze wordt begrepen als: hoe weet men dat hun SEO optimaal is en dat er niets ongedaan is gemaakt. Dat is een legitieme vraag en past in het idee van SEO die vrij is van gebreken, gegeven het feit dat de definitie van “perfect” inhoudt dat het zo vrij mogelijk is van gebreken.
Hier is de vraag en het antwoord zoals gelezen door John Mueller:
“Charan vraagt: Hoe weet ik of mijn SEO perfect is? Zijn daar tools, apps of websites voor beschikbaar?”
Wat de persoon die de vraag stelt lijkt te vragen is of er normen of best practices zijn waaraan zijn SEO-inspanningen kunnen worden afgemeten.
Daarom vroegen ze ook of er tools of websites zijn die daarbij ondersteuning kunnen bieden.
Mueller beantwoordde de vraag zoals gesteld, zonder er rekening mee te houden dat de vraagsteller mogelijk een andere bedoeling had dan de letterlijke betekenis van de vraag.
Mueller biedt “teleurstellend” antwoord
John Mueller bood wat hij zelf omschreef als een teleurstellend antwoord.
Gezien het feit dat er mogelijk een taalprobleem was, was het beantwoorden van de letterlijke vraag “wat is perfecte SEO” misschien niet de meest genuanceerde aanpak.
Hier is het antwoord van Mueller:
“Sorry dat ik je moet teleurstellen, Charan, maar je SEO is niet perfect. Eigenlijk is geen enkele SEO perfect.
Het internet, zoekmachines en de manier waarop gebruikers zoeken veranderen voortdurend, dus SEO zal in de loop van de tijd ook evolueren.
Dit omvat zowel technische elementen, zoals gestructureerde gegevens, als overwegingen rond kwaliteit. Het feit dat je geen perfecte SEO kunt doen, hoeft je echter niet te ontmoedigen!”
Een minder teleurstellend antwoord
Mueller heeft gelijk dat zoekmachines en zoekopdrachten van gebruikers voortdurend evolueren.
SEO’s zijn gericht op het bijhouden van Google, maar het bijhouden van gebruikers is geen slecht idee, aangezien Google dat doet.
Toch zijn er standaard best practices en het is goed om te weten welke dat zijn.
Een andere manier om die vraag te beantwoorden is door na te denken in termen van wat Google aanbeveelt als best practice.
Google maakt dat gemakkelijk omdat het een SEO-startgids dat het proces van het optimaliseren van SEO opsplitst in een reeks stappen die de basis kunnen worden van een SEO-checklist waarmee u uw SEO kunt meten.
Hier vindt u een selectie van de SEO-onderwerpen die aan bod komen:
- Maak een sitemap
- Heeft Google toegang tot de juiste JS en CSS om de website weer te geven?
- Zijn titels uniek en nauwkeurig?
- Zijn metabeschrijvingen relevant voor de inhoud?
- Vormen kopelementen een nauwkeurige samenvatting van de inhoudsblokken op de webpagina?
- Zijn er gestructureerde gegevens en worden deze op de juiste manier gebruikt?
- Maakt de site gebruik van een hiërarchische sitestructuur?
- Zijn URL’s eenvoudig en bieden ze gebruiksvriendelijke, nuttige informatie?
- Is de inhoud nuttig, uniek en interessant?
Er staat veel op die ene pagina die de basis kan vormen voor een SEO-plan om te controleren of uw inspanningen de basisprincipes van SEO hebben gedekt.
Aanbevolen lectuur:
Waarom Google een hiërarchische sitestructuur voor SEO aanbeveelt
Zes SEO-concepten die u moet kennen
Een complete lokale SEO-checklist
Een 10-punts SEO-checklist voor e-commerce voor marketeers
Hoe u een SEO-audit uitvoert: de ultieme checklist
De complete gids voor on-page SEO
Wat EEAT werkelijk betekent voor SEO
Luister naar de opname van Google Office Hours na 19:12 minuten:
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Vectorium