Google beantwoordt vraag over signalen en gesyndiceerde inhoud

Inhoudsopgave

John Mueller van Google beantwoordde een vraag over wat er gebeurt met de signalen die verband houden met gesyndiceerde inhoud wanneer Google de partner als canonieke kiest in plaats van de oorspronkelijke uitgever van de inhoud. Het antwoord van John bevatte nuttige informatie over het duistere gebied van ranking en gesyndiceerde inhoud.

De vraag werd gesteld door Lily Ray (@lilyraynyc) op X (voorheen Twitter).

Zij tweette haar vraag:

“Als een artikel wordt verspreid over partnerwebsites en Google de partner als canoniek kiest (zelfs als deze canoniek is op de partnersite naar de originele bron), betekent dit dan dat alle SEO-waarde wordt geconsolideerd naar de partner-URL?

Zouden linksignalen, UX-signalen, sociale-mediasignalen etc. van de groep bijvoorbeeld worden geconsolideerd in de door Google gekozen canonieke?

& elke keer dat dit gebeurt, vertegenwoordigt dat dan een ‘opportuniteitskost’ van de oorspronkelijke site, in de zin dat ze die SEO-waarde mislopen?

Lily vroeg naar domeinoverschrijdende canonieken en dit:

  • Signalen koppelen
  • UX-signalen
  • Sociale media signalen

Johannes Müller getweet:

“Hoi Lily! Het is ingewikkeld, en niet alle dingen waar je naar vraagt, zijn dingen die we noodzakelijkerwijs zelfs gebruiken.

Als we een pagina als canoniek herkennen, zal dat over het algemeen de pagina zijn die het meest waarschijnlijk wordt beloond door onze rangschikkingssystemen.”

John Mueller antwoordde dat Google niet alles op haar lijst gebruikte, maar niet specificeerde welke items. Wat de canonieke gegevens betreft, heeft Google beleid over het gebruik van canonieke gegevens over meerdere domeinen op gesyndiceerde inhoud.

Google heeft vorig jaar aangekondigd dat het niet langer cross-domein canonicals op gesyndiceerde inhoud aanbeveelt en in plaats daarvan suggereert het gebruik van de meta noindex-tag op de partnersite om te voorkomen dat Google de site volledig indexeert als de oorspronkelijke uitgever er zeker van wil zijn dat linksignalen voor de partnersite de inhoud komt toe aan hen en niet aan de syndicatiepartner.

Dit is De huidige richtlijnen van Google voor domeinoverschrijdende canoniek:

“Tip: Als je duplicatie door syndicatiepartners wilt voorkomen, wordt het canonieke linkelement niet aanbevolen, omdat gesyndiceerde artikelen qua algemene inhoud vaak heel anders zijn dan originele artikelen. In plaats daarvan zouden partners metatags moeten gebruiken om de indexering van uw inhoud te blokkeren.”

John Mueller ging niet in op wat er met de linksignalen gebeurt, maar hij zei wel dat de site die als canoniek wordt erkend, degene is die door de rangschikkingssystemen van Google wordt beloond en dat is uiteindelijk het belangrijkste detail.

Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Graphic Farm