Hoe goed werkt een FAQ functie nou eigenlijk in 2022?

Wat is de faq functie bij LVD? We krijgen regelmatig vragen over onze linkbuilding services in onze mailbox en natuurlijk proberen we deze zoveel als mogelijk te beantwoorden. Als de vraag belangrijk is en nog niet in onze FAQ pagina staat dan zal deze meestal daar in worden geplaatst ter aanvulling van alle andere vragen en antwoorden. Maar heeft het eigenlijk wel zin? Tja, daar zijn de meningen over verdeelt. Ik denk persoonlijk dat dit ook aan veel verschillende factoren ligt zoals: specialistische vragen, facturatie, problemen met de eigen website, rankings problemen enz.

Maar hoe kun je de FAQ functie zo goed als mogelijk in goede banen leiden zonder dat dit je veel tijd kost?

Dit kun je doen door zoveel mogelijk te kijken welke vragen de klanten het meeste stellen. De FAQ functie is niet voor niets een frequently asked questions, ook wel “meest gestelde vragen” genoemd. De bedoeling daarvan is dat bezoekers grotendeels de antwoorden van de vragen die ze hebben daar kunnen vinden.
Alleen is het vaak wel zo dat specialistische vragen niet gemakkelijk te beantwoorden zijn via een FAQ pagina.

Uiteindelijk hebben bezoekers niet altijd genoeg aan een FAQ functie en willen dan liever persoonlijke informatie op hun vragen. Maar als je al 50% kan beantwoorden via een FAQ functie dan bespaart je dat veel tijd in het persoonlijk beantwoorden. Laten we eerlijk zijn, de meeste vragen heb je al tig keer beantwoord, en deze vragen zie je waarschijnlijk ook veel terug bij andere bedrijven op hun FAQ.

Wat belangrijk is op een FAQ pagina is een zoekfunctie, en ook al is dat niet gemakkelijk in te stellen, voor de bezoeker scheelt het veel zoekwerk. Alhoewel het niet altijd nodig is als je FAQ pagina niet zo groot is natuurlijk.

Maar hoe zit het dan met een FAQ functie via een chatbot?

Chatbots zijn echt van deze tijd. Deze functie vult een groot deel van het automatiseren van vraag en antwoord op, mits deze goed is ingesteld. Als mensen snel en efficiënt hun vragen beantwoord willen hebben is het belangrijk dat het systeem daar goed op kan anticiperen. De instellingen moeten juist worden ingevoerd in een chatbot. en als de vraag niet goed kan worden beantwoord, kun je altijd nog een medewerker spreken. De chatbot zal je dan een vraag stellen en als je vraag niet is beantwoord kan deze je automatisch verwijzen naar de FAQ pagina of je de keuze te geven een medewerker te spreken.

Alhoewel dit afhangt in welke niche je zit natuurlijk. Een b2b service zoals linkbuildingvoordeel (LBV) is heeft dit in principe niet nodig. Toch kan het je tijd schelen. Als het gaat om een specifieke niche met gedetailleerde specifieke vragen wordt het al wat moeilijker. Vaak gaat het om maatwerk. Toch kun je een groot deel van de vragen meestal wel beantwoorden. Er zijn nog meer mogelijkheden om dit in te vullen.  Denk bijvoorbeeld aan een podcast maken of een Q&A in plaats van een chatbot.

Wat is een Q&A en hoe kun je dit het beste implementeren in je business?

Het mooie aan een Q&A is dat een echt mens het woord doet en jouw vragen kan beantwoorden die worden gesteld tijdens een podcast. Zo krijg je vaak ook vragen in een chat die je direct live kunt beantwoorden. Als het live is kun je wel alleen maar 1 keer je vragen beantwoord krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld een aantal uren met een webcam zitten en de vragen beantwoorden en zo je potentiële klanten meer in detail uitleg geven. Het voordeel van live en echte personen via webcam is dat daardoor het vertrouwen stijgt.

En dat je DIRECT met iemand van het bedrijf in contact bent. Het nadeel is wel dat jij als eigenaar dit zelf moet opzetten en tijd vrij moet maken om vragen te beantwoorden. Als je een druk bedrijf hebt dan komt je dat niet altijd uit. Je kan het natuurlijk ook door iemand anders laten doen. En natuurlijk kun je een podcast in delen knippen.

Je hebt nu een podcast Q&A en wat nu?

Het voordeel van een opname is dat je deze in stukken kunt knippen en deze specifiek in de zoekfunctie van de video naar voren kan laten komen. Hierdoor krijg je een compleet beeld bij je antwoord op je vraag. Een ander voordeel is dat bij een podcast of Q&A je nieuwe vragen eenvoudiger kan beantwoorden. Je kunt de video bijvoorbeeld op youtube zetten en met een transcript  de hele tekst alsnog in de zoekfunctie scrapen en plakken.

Scheelt je tijd om te schrijven. Daarnaast werkt deze methode seo technisch gezien ook beter voor je website als je zowel een video als tekst op je pagina hebt staan. Mobiel gezien is dit ook handig. Je kan de video’s verwerken in de chatbot zodat mensen op mobiel dit ook gemakkelijk kunnen volgen.

Heb jij nog geen FAQ functie, zorg er dan voor dat je nu een FAQ functie aanmaakt! Zowel voor jou als de klant heeft het vele voordelen om je bedrijf in alle aspecten te laten groeien. In het kort nog even als je dit gaat implementeren in je business.

1. Klanten vinden sneller een antwoord.
2. Klanten zijn sneller tevreden.
3. Het scheelt je tijd als ondernemer.
4. Het vertrouwen van de klant groeti.
5. Chatbot scheelt tijd.
6. Q&A scheelt vertrouwen en tijd.
7. Je SEO wordt beter door de vele vraag en antwoorden.
8. Je kunt makkelijker opschalen.

Twijfel je nog? Geloof me, dit gaat je een hele hoop ellende schelen. Zowel op de lange termijn als korte termijn.

Plaats een reactie