Effectieve SEO-beheerstructuren voor meertalige en multinationale websites

Inhoudsopgave

In mijn laatste artikel ging ik gedetailleerd in op de vele uitdagingen waarmee zoekteams die aan meertalige websites werken, te maken krijgen.

Nu zal ik suggesties doen voor managementstructuren tussen meertalige teams. Deze praktijken kunnen bijdragen aan een grotere samenwerking en succes.

Samenwerking bevorderen

Als er vandaag de dag geen of weinig samenwerking is, is een eenvoudige eerste stap het creëren van een Slack-kanaal of zelfs een gedeelde map op het intranet van uw bedrijf voor het delen van tips, artikelen of dia’s van een conferentie die u hebt bijgewoond.

Betrek de belanghebbenden uit de verschillende hierboven genoemde rollen op de verschillende markten.

Dit zal vaak feedback op uw inhoud uitlokken en het delen door anderen aanmoedigen.

Na verloop van tijd kunt u elk kwartaal kennis delen of zelfs regionale roadshows organiseren, waarbij u workshops geeft tijdens regionale bijeenkomsten.

Handleidingen voor beste praktijken

Als er geen gedocumenteerde best practices voor SEO zijn, begin dan met het delen van uw handleidingen.

Door ernaar te linken in uw e-mailhandtekening en ze op te nemen met software voor webvergaderingen, zodat mensen de nuance beter kunnen begrijpen, zijn effectieve manieren om kennis te delen.

De meesten zullen elke kennisuitwisseling vanuit meer ervaren markten en teamleden verwelkomen.

Er kan zelfs aanvankelijk sprake zijn van een terugslag als het proces anders is, maar dat is waar de dialoog kan beginnen. U kunt de verschillen op elkaar afstemmen om een ​​uniform proces voor de organisatie te creëren.

Trefwoordenlijsten

Veel markers hebben geen toegang tot tools en hebben weinig tijd, dus het delen van uw lijst met trefwoorden, vooral met gemeenschappelijke taalmarkten, kan hen vaak veel tijd besparen.

Een goede best practice is het identificeren van bedrijfskritische woorden voor producten of diensten die op alle markten beschikbaar zijn, het ontwikkelen van een gecentraliseerde database met woorden en het rangschikken van rapporten om lacunes in de inhoud, kannibalisatie en lokalisatieachterstanden te helpen identificeren.

Effectieve SEO-beheerstructuren

In een perfecte wereld zou een organisatie beschikken over een volledig afgestemd en centraal beheerd mondiaal zoekteam dat zich richt op het bereiken van marktspecifieke doelstellingen die bijdragen aan het collectieve voordeel van het bedrijf.

Zoals we al hebben vastgesteld, is dit voor de meeste organisaties verre van realiteit. Maar het gebruik van de bovenstaande tips om samenwerking te bevorderen en sterke relaties met de marktbedrijven te ontwikkelen, zal helpen het raamwerk van uw managementstructuur een vliegende start te geven.

De meest succesvolle mondiale zoekprogramma’s beschikken over een of andere vorm van een Search Center of Excellence (SCOE).

Deze SCOE’s zijn er in vele soorten en maten, maar hebben als hoofddoel het bevorderen van samenwerking, een uniform proces en gemeenschappelijke doelstellingen voor alle markten.

Een cruciaal onderdeel van een COE is het betrekken van vertegenwoordigers van Search-, DevOps/IT-, Marketing-, Content- en Productteams.

Door deze belanghebbenden erbij te betrekken, bent u beter in staat de collectieve prioriteiten, uitdagingen en middelen van elk van deze gebieden te begrijpen die rechtstreeks van invloed zijn op het succes van uw zoekprogramma.

In veel organisaties, vooral die met gedecentraliseerde managementstructuren, heb je misschien geen directe ondergeschikten en kun je geen activiteiten opleggen, maar je kunt wel werken aan het bereiken van consensus over de activiteiten die iedereen moet uitvoeren.

Prestatiemonitoring en -rapportage

Elke markt heeft rapporten die ze moeten genereren.

Een geweldige eerste stap is het delen van de huidige rapporten en het vaststellen van statistieken en verschillende prestatie-indicatoren die de effectiviteit van de lokale en mondiale zoekinspanningen kunnen meten.

In één ervaring ontdekte de klant dat hij meerdere tools en twintig verschillende formaten van dezelfde informatie gebruikte.

Door samen te werken kwamen ze tot een uniform rapport dat kon worden samengevoegd. Vervolgens eisten ze van alle teams, en vooral van de agentschappen, dat ze dit format zouden overnemen.

Het aanvankelijke voordeel was een aanzienlijke verkorting van de tijd om het rapport te genereren, maar het identificeerde ook gemakkelijk hiaten en uitdagingen op alle markten. Dit maakte het voor managers gemakkelijker om de uitdagingen te begrijpen en een duidelijk voordeel te zien van mondiaal optreden.

Zoekbeheer en onderzoekshulpmiddelen

SEO-tools voor alle markten zijn duur, en zoals we hebben opgemerkt, heeft niet elke markt een zoekbudget. Er moet dus een discussie plaatsvinden over welke de meest waardevolle zijn en of er sprake is van ontslagen; u kunt middelen stapsgewijs toevoegen in plaats van de volledige kosten van oplossingen.

Dit is mogelijk met tools voor crawlen en trefwoordonderzoek.

Gecentraliseerd sitemap- en Hreflang-beheer

De centralisatie van XML-sitemaps lijkt misschien een eenvoudige taak. Ik vind echter dat het een grote uitdaging kan zijn om de toegang tot de Search Console en Webmaster Tools in verschillende markten te consolideren, vooral als er meerdere bureaus bij betrokken zijn.

We zouden het er allemaal over eens moeten zijn dat het verkrijgen en behouden van indexering van cruciaal belang is voor elk SEO-programma.

Door de kwaliteitscontrole en het beheer van XML-sitemaps te centraliseren, kunt u ervoor zorgen dat de grootste en beste set URL’s wereldwijd wordt gepresenteerd.

Deze activiteit zal ook die markten opsporen met zeer oude CMS die geen XML-sitemaps kunnen genereren.

Als u meerdere CMS’s en gevarieerde domeinstructuren heeft en niet alle markten het eens kunt krijgen over de manier waarop hreflang moet worden geïmplementeerd, kunt u XML-sitemaps en cross-domeinverificatie gebruiken om dit wereldwijd te beheren.

Door deze activiteiten te centraliseren, kunt u maximale indexering faciliteren en kannibalisatie minimaliseren.

Kernpaginasjablonen

Afhankelijk van de site-architectuur en de gedecentraliseerde politiek kunt u aanzienlijke prestatieverbeteringen bereiken als een gemeenschappelijk sjabloon met geïntegreerde SEO-elementen wordt ingezet, tenminste in de belangrijkste markten en voor kernpagina’s.

Enterprise-websites doen dit al jaren, waardoor markten gemeenschappelijke paginasjablonen moeten gebruiken waar u een enkele optimalisatie kunt uitvoeren, en dat heeft gevolgen voor alle markten die de vernieuwing uitvoeren.

Naarmate de samenwerking in uw SCOE toeneemt, zullen ontwikkelaars en makers van inhoud zoekvriendelijke best practices overnemen en hopelijk binnen deze richtlijnen werken, waardoor mondiale schaal mogelijk wordt.

Voor een van mijn klanten die naar kernpaginasjablonen was overgestapt, begonnen ze in alle markten te rangschikken voor de meeste van hun bedrijfskritische zinnen. Uiteindelijk hebben ze de overtollige ontwikkelingskosten met meer dan 100.000 dollar per jaar verlaagd, waardoor ze een fulltime wereldwijde zoekmanager konden financieren.

Locatie- en taaldetectierecensies

Steeds meer sites gebruiken detectiescripts om inhoud af te schermen of te proberen deze naar de juiste markt te leiden op basis van hun locatie- of taalvoorkeuren.

De opzet en het voortdurende beheer van deze technologie moesten voor alle markten worden herzien, zelfs als u geen website voor de markt heeft.

De web- en marketingteams moeten de routeringslogica begrijpen en ermee akkoord gaan en ervoor zorgen dat u geen frustratie creëert voor consumenten of zoekmachines.

Conclusie

Hoewel de ‘multi’ in multinationale SEO unieke uitdagingen met zich meebrengt voor de zoekmarketeer, kunnen ze beheersbaar worden met effectieve communicatie en samenwerking tussen de belanghebbenden.

Hoewel u misschien nooit een Search Center of Excellence van wereldklasse zult hebben, kunt u de algemene zoekmogelijkheden van de bredere organisatie wel verbeteren.

Door het delen van kennis en processen kunt u de algehele zichtbaarheid en het organische verkeer verbeteren en een betere gebruikerservaring bieden via alle digitale kanalen.

Meer middelen:


Uitgelichte afbeelding: Sergey Nivens/Shutterstock