Google gaat door met het updaten van de AIO-ranglijst, waardoor de aanwezigheid van grotere winkelgerelateerde panels en advertenties wordt vergroot die de organische zoekresultaten lager op de pagina duwen. Het goede nieuws voor zoekmarketeers is dat de AIO-volatiliteit in winkelzoekopdrachten zich stabiliseert, waarbij de AIO-ranglijsten steeds vaker overeenkomen met sites die doorgaans in de organische zoekresultaten worden gerangschikt.
- De belangrijkste verandering is misschien wel de toevoeging van advertenties in AI Overviews, wat tot gevolg heeft dat organische zoekresultaten lager op de pagina worden geplaatst.
- Het aantal verwijzingen naar websites binnen AIO voor algemene vragen is sinds augustus met ruim 300% gestegen, waarbij de grootste groei (200%) in september werd opgetekend.
Sinds 1 november 2023 volgt BrightEdge een consistente reeks zoekopdrachten die miljarden zoekopdrachten in negen sectoren vertegenwoordigen. Het belangrijkste punt is dat ze elke maand dezelfde zoekopdrachten volgen met behulp van hun unieke technologie, de BrightEdge Generative Parser (TM). De BrightEdge Generative Parser detecteert en volgt AIO-formaten, analyseert AIO-zoekresultaten en biedt inzicht in dagelijkse trends.
AIO & Top Gerangschikt Biologisch komen sinds september steeds meer overeen
BrightEdge merkte in september een trend op waarbij AI-overzichten steeds vaker links lieten zien naar websites die overeenkwamen met de organische zoekresultaten. Dit betekent dat traditionele rankingfactoren die een website bovenaan de organische zoekresultaten plaatsen, hun vruchten moeten afwerpen in citaties in AIO.
De AIO-stabiliteit blijft verbeteren
De BrightEdge-gegevens lieten een verbetering van 8% zien in de dagelijkse stabiliteit en een fluctuatie van minder dan 1% in de pixelgrootte van AIO-panelen. Dat betekent dat de zoekresultaten van AIO minder volatiel en betrouwbaarder waren. De volatiliteit in winkelgerelateerde zoekopdrachten daalde met 37% (vanaf begin augustus) tot 26% (vanaf eind september). De lagere volatiliteit geeft aan dat de ranglijsten consistenter zouden moeten zijn, een trend die zich hopelijk zal doorzetten in het kerstaankopenseizoen dat in november begint.
Nauwkeuriger AI-overzichtsresultaten
Die stabiliteit ging gepaard met een vermindering van 15% in trefwoorden met een AIO, wat een toename aantoont in hoe nauwkeurig zoekopdrachten naar webpagina-onderwerpen zijn en misschien een weerspiegeling is van een groter gebruik van natuurlijke taal in zoekopdrachten.
Bright Edge merkte op:
“Terwijl advertenties worden ingezet, kan Google nauwkeuriger bepalen waar AIO’s het nuttigst zijn.”
Die trend naar nauwkeurigere en beknoptere AIO’s begon in augustus en zette zich voort tot en met september, toen Google AIO de ongeordende lijsten met nog eens 14,6% instortte ten opzichte van de voorgaande maand. Samengevouwen ongeordende lijsten tonen een beknopt antwoord in het zichtbare gedeelte en onthullen aanvullende informatie als gebruikers klikken om meer te zien. Die trend zette zich in oktober voort, waarbij het percentage ingestorte ongeordende bedrijven met nog eens 20% groeide.
Hoewel dat veel klinkt, was misschien wel de meest dramatische verandering het aantal keren dat de AIO-productcarrousel werd geactiveerd: een stijging van 300% sinds de eerste uitrol.
De trend van grotere AIO-functies suggereert dat winkelgerelateerde AIO-resultaten met advertenties erin steeds meer de organische inhoud kunnen verdringen.
Volgens BrightEdge:
“Terwijl Google in oktober advertenties in AIO’s injecteert, hebben twee functies een aanzienlijke toename gekend. Vooral bij productcarrousels liggen er directe kansen voor adverteerders. Omdat deze niet meer ruimte innemen, suggereert dit dat deze advertenties waarschijnlijk een organische vermelding zullen verdringen als deze trend zich voortzet. Al deze trends wijzen op een kerstinkopenseizoen waarin AI een grotere rol zal spelen dan ooit, maar misschien niet op de manier die we oorspronkelijk hadden verwacht.”
YouTube-citaten toegenomen in AIO
E-commerce-gerelateerde YouTube-citaties binnen AIO zijn in september met 121% gestegen, wat erop kan wijzen dat gebruikers liever video’s bekijken terwijl ze producten onderzoeken. Dit vestigt de aandacht op het belang van video-influencers en overweegt multimodale strategieën die video-inhoud voor winkelgerelateerd gebruik bevatten. onderwerpen (waar de bedoeling zinvol is).
AIO voor winkelen was niet alleen maar groei in september, omdat zoekopdrachten met betrekking tot bepaalde onderwerpen minder AI-overzichten opleverden.
De volgende onderwerpen lieten minder AIO-resultaten zien:
- “Aanvragen voor specifieke producten: -7,2%
- Meubels en woondecoratie: -2,7%
- Kleding en mode: – 2,2%
- Zoekopdrachten naar ‘beste’: – 1,7%
- Handleidingen en instructieve zoekopdrachten voor winkelen: -1,6%”
Onderzoeksintentie in een vroeg stadium
Een andere AIO-trend die voor oktober werd ontdekt, was een toename van het aantal zoekopdrachten en intenties in de onderzoeksfase. Uitgevers die afhankelijk zijn van zoeken, moeten alert zijn op eventuele verkeersdalingen die verband kunnen houden met een toename van AIO-zoekresultaten gerelateerd aan zoekopdrachten in de onderzoeksfase.
Oktober E-commerce AIO-trends
- “81,1% levert een brede kennisdeling
- Slechts 1,4% biedt stapsgewijze begeleiding
- AIO’s geven prioriteit aan educatieve inhoud boven handleidingen
- Inhoudsstructuur voor vroege reizen
39,8% gebruikt lijststructuren voor eenvoudig scannen- Sterke voorkeur voor brede uitleg
- Inhoud georganiseerd voor het verzamelen van informatie
- Nadruk op alomvattend begrip”
Soorten antwoorden weergegeven in AI-overzichten
Uit de gegevens van BrightEdge blijkt dat ontdekkings- en onderzoekstypes in oktober de meeste AI-overzichten hebben opgeleverd.
De drie belangrijkste soorten antwoorden die in AI-overzichten worden weergegeven, zijn:
- Definities en overzichten
- Uitleg van oorzaken
- Gegevenspunten
BrightEdge legt uit wat het allemaal betekent:
- “Uit de gegevens blijkt duidelijk dat AIO’s zijn geoptimaliseerd voor onderzoek en ontdekking in een vroeg stadium.
- Educatieve inhoud met deskundige begeleiding over wat trending of kritische datapunten zijn, is nuttiger om te citeren dan specifieke how-to-instructies.
- Succes betekent dat u uw inhoud afstemt op deze top-of-funnel-focus: uitgebreide, educatieve inhoud wint het van transactionele begeleiding die kan worden vervangen door advertenties.”
Meest voorkomende type antwoord in AI-overzichten
Afhaalrestaurants
Het onderzoek van BrightEdge biedt veel inzichten in de soorten inhoud die Google’s AI Overviews prioriteit geeft en hoe deze zich ontwikkelt voor het kerstinkopenseizoen dat begint met Black Friday. Als verkeerspatronen veranderen, kan dit te wijten zijn aan de updates van het soort zoekopdrachten dat AIO activeert en aan een toename van advertenties die, in combinatie met grotere formaten AIO-panelen, de organische resultaten zouden kunnen verlagen.
Benadrukt moet worden dat organische resultaten al ruim tien jaar niet meer de norm zijn en op dit punt is het anachronistisch om nog steeds in termen van tien blauwe links te denken. Daarom zijn de BrightEdge-gegevens belangrijk, omdat deze laten zien wat er in de zoekresultaten gebeurt.
Belangrijkste inzichten
- Advertenties zijn nu te zien in AI-overzichten
- De volatiliteit in winkelgerelateerde zoekopdrachten stabiliseert, waardoor er meer voorspelbaarheid ontstaat
- Google wordt steeds preciezer over wat AIO’s triggert
- Productcarrousels zijn in oktober met 300% gestegen
- Samengevouwen ongeordende lijsten waarbij gebruikers moeten klikken om meer informatie te zien, verhoogd met 20%
- Het is minder waarschijnlijk dat zoekopdrachten naar specifieke producten AIO’s activeren
- Vragen en intenties in de onderzoeksfase zijn steeds vaker de belangrijkste triggers voor AIO
Lees de nieuwste onderzoeksgegevens van BrightEdge
Nieuwe trends in AI-overzicht: wat u kunt verwachten voor Black Friday en Cyber Monday (Pdf)
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Cranium_Soul