Een stukje over bloggen! En content marketing. Met de core update van google anno 2020 December.
Ik denk dat een ieder in het vak SEO wel doet, en er daadwerkelijk ook baat bij heeft. En dat is uitstekend voor de flow en juice van je website voor de index. En dat is content schrijven voor je blog. Het klinkt ook heel cliché en heel duf, maar het is zo. Content voor je website schrijven is een van het belangrijkste al niet het allerbelangrijkste wat er bestaat.
En dat klopt ook! Goede content wordt goed opgepikt door google en na verloop van tijd (het rijpings-proces) wordt het geïndexeerd en geeft google het een cijfer.
Geeft het waarde. En koppelt dit aan jouw website/brand/service of dergelijke waar jij je content over geschreven hebt. Dit is begrijpelijk in content marketing.
Tot zover snappen wij het nog. Maar er zijn bepaalde factoren waardoor het technische schrijven van SEO geoptimaliseerde artikelen lastiger wordt, factoren zoals indicatoren in bijv rankmath, of yoast of seo press of welke plugin dan ook (ik spreek voornamelijk over wordpress) die naar hun zeggen aangeven dat je een artikel goed geschreven hebt als het gaat om content marketing. Maar is dat dan ook zo? Klopt het dan ook dat je precies schrijft zoals google wilt dat je schrijft.
Content marketing niets meer dan baby voeding voor google?
Google is niets meer dan een reuze baby die het liefst alle content opslokt die enigszins van waarde biedt. Of is dit veranderd. Hebben we te maken met een man made machine die dusdanig intelligent is dat hij onderscheid kan maken tussen wat menselijk is of bot gemaakt is of wat dan ook?
Nou het ligt iets complexer dan dat alleen. Je moet altijd van de toekomstige uitgangspunten uitgaan van big tech bedrijven dat ze no matter what alles willen automatiseren, zo efficient mogelijk, zo goedkoop mogelijk, zo goed mogelijk.
Content marketing en de automatisering?
Dus ja, ze willen dat google op ten duur zelfstandig kan beoordelen dat content die aangeleverd wordt aan de zoekmachine precies matched met de creteria van google. En nu kom je op het volgende. Content marketing optimisation. We hebben allemaal wel eens in ons leven artikelen besteld en opgevraagd bij outsource bedrijven die content leveren, van fiverr, tot upwork, tot hulc tot (noem het maar op) en daar is in feite niets mis mee tot op zekere hoogte.
Je zit alleen met 1 probleem, hoe weet jij als mens (als schrijver) van die content dat die content ook echt goed is voor google? Doe je dat door middel van content analyse tools die heel dicht bij google staan? Of doe je dat door middel van zelf in de schoenen van google te treden zodat je enig sinds gevoelsmatig met een gut feeling schrijft wat correct is om aan te leveren? Hoe doe je dit? En dan kom je op het volgende verhaal wat je heel veel terug ziet is.
Waarde! Waardevolle artikelen die geschreven zijn vanuit een persoon die gespecialiseerd is in content marketing. Deze persoon kent de grepen in het vak SEO (zoekmachine optimalisatie) waardoor het semi 1 op 1 met de richtlijnen strookt op de zoekmachine van google.
Maar klopt dit ook. Kan iemand echt in de voetstappen treden van google als het gaat om content marketing. In mijn ogen is dat praktisch onmogelijk. Het zou hetzelfde zijn als dat JIJ in mijn schoenen zou staan en door mijn ogen kijkt. Dat is praktisch onmogelijk. Maar we kunnen heel dicht bij google staan en op hand van vertrouwen artikelen schrijven die stroken met deze richtlijnen.
De richtlijnen van google core update van december 2020
Waar het nu om gaat is dat de richtlijnen dus danig worden uitgerold anno 2020 december, dat wellicht verrast veel veel verandering gaat hebben op: crawling budget, user abuse policy, mass page spam index regulation, social community setup, feed publishing regulations, content redactie update, 404s update, page speed (there you go), sitemap update.
Om te beginnen maakt dit natuurlijk voor het optimaal schrijven van een artikel op het gebied van content marketing wel degelijk iets uit.
Laten we beginnen met crawling budget. Het crawling budget is gebaseerd op je content, als je deze wilt laten indexeren is het aantal demands wat je geeft aan google niet oneindig. Google heeft een que, dat kan je ook terug vinden op de google devolpers pagina hier.
Het is daarom dan ook van belang dat niet alleen de content snel leesbaar is, maar ook script technisch niet te veel weegt. Dus licht gewicht, zogezegd. Dus verklein je plaatjes, geef ze de juiste relavante naam, pas schema toe, embed video’s op de juiste manier etc.
Niet alleen content marketing is belangrijk.
Betreft je sitemap
Het is niet algeheel onbelangrijk om dus NIET om het uur je sitemap in te dienen. Het process van crawlen neemt gewoon tijd met zich mee. Hoe lang dat duurt is puur afhankelijk hoe zwaar je content weegt. Hier zijn wij van linkbuilding voordeel heel erg happig op. Licht gewicht en snelheid is een pre, en daar baseren wij onze complete seo strategie op.
I know betrap mij zelf ook wel eens op fouten die ik moet recht zetten, en die fouten zijn menselijk. Maar al om al is dit wel een pijler die wij als bedrijf zijnde goed moeten handhaven en dit ook structureel moeten doorgeven aan onze klanten op deze manier: “We weten dat je site er mooi uit ziet, maar is hij ook snel? Ok kom dan maar bij ons terug! Zolang je je zelf maar niet neerzet als content marketing machine, maar als echt mens die fouten maakt.
Mass page spam index regulation, een hele mond vol. Maar met andere woorden, dit betekend dat spammer die content inblazen met een niets zeggende content marketing strategie die niet relevant is aan de zoekfunctie, die kunnen een nekslag krijgen. Dat is ook logisch! Je gaat geen content maken op een wix site (en dit x 100) naar een hoofd domein die over zeilboten gaat terwijl je 100x een blog hebt opgezet met totaal onsamenhangende text over hondenbrokken…. duhh… ze willen hier een stokje voor steken! Heel goed!
User abuse policy, Het maken van web2.0 gerelateerde blogs op derde hosting, worden beter gecoordineerd. Zo krijg je dus betere captcha. Form invul tijden worden beter gecontroleerd. IP Adres footprints worden aangepakt, met andere woorden je kan niet meer vanuit 1 ip adres te veel uitvoeren.
Social cummunity setup, de connectie tussen social media en google gaat een steeds grotere rol spelen in content marketing.
De sociale aspecten moeten daarom ook meegaan in de tijd van google. Dus een bedrijf zonder sociale aspecten, is volgens google dan ook iets minder relevant. Wat ook wel logisch is, want een groot deel van inkomsten van dit soort bedrijven evenals mijn eigen shops en webshop hangen daar ook sterk vanaf. Naast het feit dat het contact met echte mensen zoveel mogelijk data opleverd hangt google hier een kaartje aan.
Feeds RSS en dergelijke worden niet onbelangrijk gevonden. Een goede feed geeft een mogelijkheid om makkelijker te crawlen en geeft andere websites betere animo om dit te kunnen delen. Een rss feed kan een goede content marketing on steroids zijn. Google index gaat steeds meer credits geven aan feeds die gedeelt worden door derden. De rss feeds kunnen met goede sitemap features dan ook beter ingelezen worden in google search console.
Dus minder moeite voor de google robot om te indexeren dus indirect ook minder crawler budget nodig.
Content marketing redactie, is de eindfase van je content zelf beoordelen. Google heeft ontzettend veel power en tijd nodig als je een artikel publiseerd en je deze moet gaan aanpassen. Dit kost even veel tijd als dat je een heel artikel moet indexeren. En voornamelijk wil google er op hammeren dat je 2x moet nadenken voordat je content gaat publisheren. Dus niet eerst een afschuwelijk artikel plaatsen, en het daarna aanpassen.
Het zelfde geldt ook voor web pagina’s. Het kost de robot dubbel veel tijd en energie. En zet je in de wachtrij als je die zelfde structuur al een keer eerder hebt laten indexeren. Nu scheelt het er ook aan hoeveel content je zelf publiseerd en zijn factoren zoals snelheid etc ook een belangrijke rol om je index process te versnellen.
404 Update, kan een belangrijke factor worden bij broken links. Heb je veel broken links heb je een hard 404 rejection. Heb je een paar broken links of 404 – 410 dan kijkt google het door de vingers, maar je wordt er hoe dan ook altijd voor aangetikt. Want het kost moeite, crawler budget. En als google ergens een hekel aan hebt… nou ja je snapt het wel. 404 zijn natuurlijk nooit fijn en je wilt dit natuurlijk zoveel mogelijk vermijden. Dit kan op ten duur dan ook met de nieuwe update zeker invloed gaan hebben op rankings. En in content marketing is het belangrijk dit ook uit te sluiten.
Pagespeed, hoppa! Daar ga je dan. Je hebt je wordpress website opgezet alles ziet er gelikt uit maar je website laat niet sneller in dan minimaal 3 tot 5 seconden. Het enige wat google denkt is… YOU SUCK! In content marketing is het inladen van een pagina belangrijk.
En terecht want ook dat kost ontzettend veel energie voor google. Blijkbaar is google zo lui geworden dat alles maar makkelijker gemaakt dient te worden voor google. Nu is dat opzich geen probleem en page speed pagina snelheid is natuurlijk ook wel iets van deze tijd. Mensen hebben haast en vertrekken als je website niet sneller inlaat dan 3 seconden. Dus blijf onder die 3 seconden. Dit scheelt je bounce en index problemen. En op langer termijn scheelt dit je gewoon heel veel geld! Dus die update zit er aan te komen.
Dit zijn dus de google updates in grote lijnen die cruciaal zijn voor je offpage en onpage seo.
Linkbuildingvoordeel heeft zich hier goed op weten te anticiperen en loopt daarom ook milen ver voorop de updates.
Maanden lang van te voren testen we indexes. Dit blijft zo ontzettend belangrijk. Doe je dit niet dan weet je zeker dat elk linkbuilding process of content marketing optimalisatie process je in het vervolg doet steeds minder impact zal hebben. Wees dus voorbereid op de updates. Dit scheelt je veel tijd veel moeite en heel veel geld. Klik hier voor meer seo tips.