Een nieuwe casestudy van Google laat zien hoe Search Console-API’s het mogelijk maken dat gegevens worden beoordeeld en gemanipuleerd binnen een CMS of een eigen SEO-dashboard. Hoewel het artikel een casestudy is, onthult een call-to-action aan het einde van het artikel hoe Google API’s gebruikt om de zoekconsole te transformeren van een SaaS naar een datastroom die kan worden gemanipuleerd in de GUI van uw keuze.
Applicatieprogrammeringsinterface (API)
API is een veelgebruikte technologie die fungeert als brug tussen twee applicaties, waardoor de ene de andere kan manipuleren. Het wordt overal gebruikt, vooral in WordPress, waar een API een plug-in toegang kan geven tot de website-informatie in de database en deze kan manipuleren.
Wix-casestudy
Door de samenwerking tussen Google en Wix zijn de Search Console API’s van Google geïntegreerd in het Wix-dashboard, waardoor het SEO-proces voor miljoenen Wix-gebruikers wereldwijd wordt gestroomlijnd.
Gebruikers profiteren doordat ze eenvoudig toegang krijgen tot nuttige inzichten en functionaliteiten van Google Search Console binnen het vertrouwde Wix-dashboard, waardoor een uniforme ervaring binnen Wix behouden blijft zonder een andere gebruikersinterface te hoeven leren.
Implementatie en gebruikersvoordelen
De integratiestrategie van Wix was gericht op het inzetten van Google API’s om de eigen SEO-tools waarmee gebruikers al bekend zijn, te verbeteren. Het proces omvatte het kiezen en integreren van specifieke Google-functionaliteiten die de gebruikersinterface van Wix (dashboard UI) aanvullen, wat resulteerde in een meer intuïtieve ervaring van de zoekconsolefuncties van Google.
De casestudy meldt dat gebruikers die zoekconsole-API’s hebben geïntegreerd, in de loop van een jaar een gemiddelde verkeerstoename van 15% hebben ervaren.
E-commercesites ervoeren een stijging van de brutoproductwaarde met 24% vergeleken met vergelijkbare Wix-e-commercesites van Wix die geen gebruik maakten van de API-integraties van de zoekconsole.
Volgens de casestudy:
“Tot nu toe hebben meer dan 2 miljoen Wix-sites hun Search Console-account gekoppeld en via de nieuwe integratie een sitemap bij Google ingediend. Ze maakten ook regelmatig gebruik van de nieuwe functies, zoals Site Inspection en Analytics Reports, om indexeringsfouten op te lossen, deze op te lossen en inzicht te krijgen in de resulterende veranderingen in de prestaties. “
API’s maken de evolutie van Search Console mogelijk
De succesvolle integratie van de API’s van Google in het platform van Wix demonstreert de waarde van samenwerkingen tussen Google en bedrijven die contentmanagementsystemen aanbieden, waaronder webhosts die hun eigen point-and-click-webbouwers ontwikkelen op basis van WordPress.
Maar een ander doel van de casestudy is om te laten zien hoe interne SEO-tools en dashboards de functionaliteiten van Google Search Console kunnen integreren door het gebruik van API’s.
Pas aan het einde van de casestudy doet Google op discrete wijze een oproep tot actie en vraagt organisaties contact met hen op te nemen via een webformulier of Twitter.
Het artikel schrijft:
“Als u een CMS bent en geïnteresseerd bent om met ons samen te werken, neem dan contact op via dit formulier of via onze sociale media.”
De call-to-action laat zien hoe de API de manier verandert waarop Google’s zoekconsolegegevens worden benaderd en wijst in de richting van een trend waarbij het minder gaat om inloggen bij de zoekconsole om gegevens binnen de gebruikersinterface van Google te bekijken.
API’s maken het al mogelijk om zoekconsolegegevens in Screaming Frog te importeren om deze te combineren met crawlgegevens en natuurlijk zijn er WordPress-plug-ins die deze ook kunnen gebruiken. De Wix-casestudy toont een nieuwe applicatie die de flexibiliteit laat zien van hoe zoekconsolegegevens in de toekomst kunnen worden gebruikt, afgezien van hoe deze momenteel toegankelijk zijn.
Lees de Wix-casestudy van Google:
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Catalyst Labs