7 tips voor effectieve SEO-rapporten die buy-in opbouwen

Inhoudsopgave

Dit bericht werd gesponsord door STAT Search Analytics. De meningen in dit artikel zijn die van de sponsor.

Vraagt ​​u zich af hoe u in 2024 meer SEO-budget kunt krijgen?

In de hoop een robuustere SEO-strategie te ontwikkelen waarbij teams en buy-in op meerdere niveaus betrokken zijn?

Het antwoord ligt in een geweldig SEO-rapport.

Kristalheldere SEO-rapportage is de sleutel tot het aantonen van waarde, indruk maken op uw baas en het tevreden houden van belanghebbenden.

We weten het: rapportage is niet het meest opwindende onderdeel van uw SEO-werk, maar u vindt het leuk of haat het, ongeacht hoe getalenteerd een zoekprofessional u bent. effectieve SEO-rapportage kan het verschil maken bij:

  • Het behouden van een cliënt.
  • Meer budget veiligstellen.
  • Weg met die promotie.

Zoals u tot nu toe ongetwijfeld in uw functie heeft geleerd, kan SEO niet als een eiland bestaan.

SEO-strategieën leveren indrukwekkendere resultaten op als ze worden ondersteund door andere teams, zoals de mensen die verantwoordelijk zijn voor het maken van inhoud en het aanbrengen van wijzigingen in een site.

Dit vereist buy-in en prioritering op verschillende niveaus van de organisatie om het volledige potentieel ervan te bereiken. Dus zelfs als het maken van rapporten soms bijzonder pijnlijk aanvoelt, probeer rapportage te zien als een noodzakelijk middel om u te helpen de best presterende SEO-strategie te bereiken. mogelijk.

In de kern is effectieve rapportage effectieve communicatie.

Wat maakt een geweldig, bruikbaar en effectief SEO-rapport?

In de wereld van SEO wordt het op een eenvoudige manier kunnen destilleren van grote hoeveelheden genuanceerde zoek- en trefwoordgegevens een integraal onderdeel van succes.

Het is zeker de moeite waard om de eerste tijd te nemen om de prioriteiten duidelijk te maken en de verwachtingen te stellen bij het begin van een rapportagerelatie (zij het met een collega, klant, interne stakeholder of leidinggevende).

Hier leest u hoe u de juiste rapportage kunt krijgen en gelukkigere belanghebbenden kunt krijgen door:

  • Successen aantonen.
  • Het stimuleren van strategische optimalisaties.
  • De impact tot op de bodem nauwkeurig in kaart brengen.
  • Vertrouwen opbouwen.
  • Waarde communiceren.

1. Pas uw rapport aan uw publiek aan

Cryptisch jargon, onnodige informatie of buitensporige, onduidelijke details kunnen potentiële buy-in snel omzetten in frustratie en pure verwarring.

Om dit te voorkomen, moet u de inhoud van uw rapporten meedogenloos afstemmen op het publiek dat de rapporten ontvangt.

Wat elk rapport moet bevatten

Bij het rapporteren aan C-suite leidinggevenden zoals CMO’s, waarover u wilt rapporteren meer holistische bevindingen op een hoger niveauen koppel statistieken altijd aan omzet en ROI.

Bij rapportage aan individuele bijdragerskun je veel gedetailleerder zijn – tot op het niveau van individuele trefwoordrapporten zelfs.

Zorg ervoor dat de KPI’s u meet nauwkeurig de resultaten en de voortgang in de richting van de doelen die u en degene die het rapport ontvangt, het belangrijkst vindt.

Neem de tijd om te bespreken wat elke maatstaf betekent en zorg ervoor dat belanghebbenden de noodzakelijke context begrijpen rond de KPI’s die u aan hen rapporteert, en waarom.

2. Vermijd rapportage over ijdelheidsstatistieken

Over KPI’s gesproken, laten we het hebben over wat niet te doen in uw rapportage.

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van de gevaren van ijdelheidsstatistieken voorheen – dat wil zeggen, vertrouwen op metingen op oppervlakteniveau die op het eerste gezicht misschien indrukwekkend lijken, maar niet het volledige beeld weergeven of uit hun context kunnen worden gehaald om overwinningen of waargenomen belang te vergroten.

Hoewel deze buzzword- of clickbait-achtige statistieken er aan de oppervlakte of in een enkel rapport misschien goed uitzien, kunnen ze u later in de problemen brengen als de zaken niet helemaal kloppen, wat tot verwarring kan leiden en het vertrouwen kan aantasten.

Wat u in plaats daarvan kunt doen

De sleutel tot effectieve rapportage is het demystificeren van resultaten op een manier die accuraat is en de uitkomsten van uw werk duidelijk communiceert. Deze transparantie helpt bij het opbouwen van vertrouwen bij belanghebbenden en moedigt voortdurende betrokkenheid op de weg aan.

Weersta bijvoorbeeld de verleiding om te veel nadruk te leggen op het winnen van een zoekwoordrangschikking; het winnen van het eerste organische resultaat voor een zoekopdracht zonder zoekvolume is geen reden tot feest.

Door ervoor te zorgen dat uw baas of klanten de statistieken waarover u rapporteert, in de juiste context begrijpen, bouwt u een sterk strategisch partnerschap op.

3. Spreek SMART

Instelling Sspecifiek Mhaalbaar Ahaalbaar Rverheven en Time-bound goals (SMART) met belanghebbenden helpen u uw rapportagerelatie succesvol te maken.

Het zorgt er niet alleen voor dat u duidelijke verwachtingen schept, maar u kunt ook de voortgang in de richting van het bereiken van die doelen meten en articuleren en de waarde van uw werk aantonen.

Hoe SMART SEO-rapportage waarde communiceert

Wees ook SMART als het gaat om de manier waarop u communiceert, aangezien dit een grote invloed heeft op de waargenomen waarde van uw werk.

Het onderstaande voorbeeld van de briljante Kameron Jenkins illustreert het verschil tussen het eenvoudigweg vermelden van feiten en het communiceren van waarde.

Elke zin is gebaseerd op dezelfde gegevens, maar de manier waarop gegevens worden gecommuniceerd verandert de impact enorm:

Krediet: Kameron Jenkins | Moz – SEO-rapportage met hoge impact voor bureaus

4. Herinner uw publiek aan het lange spel

SEO is een marathon, geen sprint.

Dit is een essentieel stukje wijsheid om te delen met uw stakeholders.

Bovendien heeft de marathon geen vooraf gedefinieerde finishlijn – sterker nog, er is helemaal geen finishlijn!

Succesvolle SEO gaat over het maken van iteratieve verbeteringen en het vervolgens benutten van die overwinningen voor verdere winst.

Het is belangrijk om in te stellen realistische SEO-doelengestage vooruitgang laten zien en verwoorden dat het doel is om stapsgewijs momentum op te bouwen naar een sterkere organische aanwezigheid die op de lange termijn duurzame dividenden zal opleveren in de toekomst.

5. Weef een meeslepend verhaal

Terwijl we hier bij ons zelfverklaarde data-nerds zijn STATzijn gegevens op zichzelf moeilijk te bevatten en kunnen ze geheimzinnig aanvoelen voor belanghebbenden die niet met SEO werken.

Het is jouw taak om die gegevens te verzamelen om betekenis te geven aan wat er op de SERP’s gebeurt en strategische inzichten naar boven te halen.

Data zonder inzichten zijn immers zinloos.

Hoe u een krachtig verhaal vertelt met SEO-gegevens

Om uw rapportage van statistieken naar inzichten te brengen, moet u uw gegevens omzetten in een overtuigend verhaal dat kansen benadrukt en de volgende stappen biedt.

Bijvoorbeeld een positie één op de resultatenpagina van een zoekmachine (SERP) met een lokaal pakket, betaalde advertenties en verschillende grote SERP-functies verschijnen vóór de organische vermeldingen (en rang één onder de vouw duwen) is lang niet zo impactvol als een positie op rang één die bovenaan een SERP verschijnt die niet over die extra toeters en bellen beschikt die waardevol onroerend goed in beslag nemen, en de CTR tussen de twee zal om een ​​goede reden drastisch variëren.

Of, als een klant moeite heeft om te scoren op een doelzoekwoord, kunt u door middel van analyse vaststellen of hij of zij de juiste inhoud voor de SERP creëert.

Als ze op zoek zijn naar een trefwoord dat voornamelijk video-inhoud weergeeft, zullen ze dat formaat moeten matchen als ze een kans willen maken, ongeacht hoe meesterlijk hun kopie is gemaakt.

6. Zorg ervoor dat SEO-rapporten eenvoudig zijn: meteen doorzetten

Wanneer u besluit hoe u uw rapporten wilt structureren, neem dan de belangrijkste conclusies: bieden intuïtieve datavisualisatieselimineer externe informatie en voer de zware inzichten uit.

Delegeer alle kerngegevens naar een bijlagesectie – daar ter referentie en ter ondersteuning van uw beweringen, maar ondergeschikt aan de afhaalrestaurants zelf, die het ‘en dan nog?’ zouden moeten omschrijven. voor uw publiek.

7. Vind de juiste SEO-rapportagecadans

De optimale rapportagefrequentie hangt af van uw unieke rapportagerelatie, maar het wordt aanbevolen om minimaal één keer per maand een consistent contactpunt te creëren. We raden u ook aan een vaste oproep in te stellen om dit te doorlopen.

Dit zorgt er niet alleen voor dat belanghebbenden daadwerkelijk naar uw rapporten kijken, maar u bent ook beter gepositioneerd om eventuele vragen te beantwoorden en aanbevelingen te formuleren om de buy-in en follow-up te vergemakkelijken.

Wat is een goed SEO-rapportageschema?

In de meeste gevallen zult u kwartaal- (op de derde maand van elk kwartaal) en jaarlijkse samenvattende rapporten willen opstellen om de voortgang ten opzichte van de voorgaande periode te bekijken.

U wilt vergelijkende MoM (maand na maand) en YoY (jaar na jaar) statistieken laten zien, die vooral van invloed zijn op het communiceren van waarde en ROI naar hogere functies en budgethouders.

Neem de tijd om de juiste rapportage te krijgen.

Uiteindelijk komt effectieve SEO-rapportage neer op effectieve communicatie.

We hopen dat dit u het vertrouwen heeft gegeven om SEO-rapportage aan te pakken op een manier die de waarde van uw werk aantoont en verwarring bij de belanghebbenden elimineert die er het meest toe doen.

Grijp de kans om uzelf als expert te positioneren en uw publiek te informeren via uw rapportage. SEO-gegevens zullen alleen een positieve invloed hebben op de omzet als er actie op wordt ondernomen en als hefboom wordt gebruikt om de strategie te informeren. Zorg dus voor een doorlopend strategisch partnerschap dat cyclisch is en vertrouwen, loyaliteit en buy-in blijft opbouwen en barrières voor interne goedkeuringen helpt wegnemen.

Zodra u de cyclus goed op gang heeft gebracht, zult u er in de loop van de tijd de vruchten van blijven plukken.

Als u dit nuttig vond, abonneer u dan op onze nieuwsbrief voor meer van hetzelfde, rechtstreeks in uw inbox. We sturen u een of twee keer per maand een e-mail, tops, met de laatste ontwikkelingen in de branche en hier bij STAT.


Afbeeldingscredits

Uitgelichte afbeelding: afbeelding door STAT Search Analytics. Gebruikt met toestemming.