7 manieren waarop SEM’s AI-tools kunnen inzetten

Inhoudsopgave

Vier de feestdagen met enkele van SEJ’s beste artikelen van 2023.

Onze Festive Flashback-serie loopt van 21 december tot en met 5 januari, met dagelijkse lezingen over belangrijke gebeurtenissen, fundamentele zaken, bruikbare strategieën en opinies van opinieleiders.

2023 was behoorlijk veelbewogen in de SEO-industrie en onze bijdragers hebben een aantal uitstekende artikelen geschreven om gelijke tred te houden en deze veranderingen te weerspiegelen.

Blijf op de hoogte van de beste boeken van 2023, zodat je genoeg hebt om over na te denken terwijl je 2024 ingaat.


Met de komst van algemeen beschikbare generatieve AI zoals ChatGPT en Bard, is er een hele reeks extra dingen die PPC-accountmanagers nu kunnen automatiseren.

Terwijl de meeste eerdere automatiseringsgolven hielpen bij wiskunde in de vorm van bieden of patroondetectie in de vorm van targeting, is de nieuwste golf gericht op het genereren van tekst, wat kan helpen bij het schrijven van advertenties.

Maar generatieve AI kan veel meer doen dan alleen maar een paar extra koppen voorstellen voor responsieve zoekadvertenties (RSA’s). Daarom deel ik hier voorbeelden van hoe u GPT kunt gebruiken om Google Ads in te stellen en te optimaliseren.

Hoe u toegang krijgt tot generatieve AI

De meest besproken manier om GPT uit te proberen is via ChatGPTbereikbaar op chat.openai.com.

Maar hoewel dit misschien wel de snelste manier is om generatieve AI uit te proberen, zul je waarschijnlijk een meer schaalbare oplossing willen zodra je deze gaat gebruiken om PPC-campagnes te bouwen en te optimaliseren. Dit is waar add-ons voor spreadsheets van pas komen.

Een van mijn favoriete is een Chrome-extensie genaamd GPT voor Spreadsheets en Documenten.

Nadat u het hebt geïnstalleerd, kunt u GPT-formules toevoegen aan cellen in Google Spreadsheets door formules te typen in de vorm van ‘=GPT(A2,B2)’.

Dus in plaats van met één enkele prompt tegelijk te werken in een chatinterface, kunt u dezelfde prompt op grote schaal op veel cellen uitvoeren.

Screenshot van de auteur, april 2023

Je hebt een API-sleutel nodig om deze plug-in te gebruiken, en je kunt er een krijgen van openAI hier.

Nu zijn we klaar om GPT te gaan gebruiken om ons te helpen met PPC-werk.

(Gratis download:) Top PPC-trends om uw strategie voor 2024 vorm te geven

1. ChatGPT gebruiken voor het ontdekken van trefwoorden

Terwijl Zoekwoordplanner van Google is een prima tool om nieuwe zoekwoorden te vinden, ChatGPT biedt een goed alternatief. U kunt de bestemmingspagina opgeven waarvoor u trefwoorden wilt gebruiken en een paar suggesties krijgen.

Screenshot van ChatGPT, april 2023

Om de zoekwoordsuggesties wat relevanter te maken, kunt u ChatGPT vragen om in elke zoekwoordsuggestie een bepaalde term op te nemen:

Screenshot van ChatGPT, april 2023

Zodra advertentiegroepen actief zijn, wilt u wellicht enkele aanvullende gerelateerde zoekwoorden vinden die u kunt targeten.

Dus in plaats van te beginnen met de URL van een bestemmingspagina, vragen we ChatGPT om trefwoorden te vinden die lijken op bestaande trefwoorden.

In dit voorbeeld laat ik zien hoe dat in Google Spreadsheets gebeurde.

Snel Ingangen GPT-reactie
zoek vijf trefwoorden die vergelijkbaar zijn met deze: “amazon ppc tools”, “amazon ppc optimaliseren”, “amazon advertentiesoftware”, “amazon advertenties automatisering”, “amazon ppc automatisering”, “amazon ppc software”, “amazon ppc management tools”, “amazon ppc automatiseringssoftware”, “amazon-advertentiesoftware”, “amazon gesponsord advertentiebeheer”, “amazon ppc-beheersoftware” 1. Amazon PPC-optimalisatie

2. Amazon-advertentiestrategieën

3. Optimalisatie van Amazon-advertenties

4. Amazon PPC-strategieën

5. Automatisering van gesponsorde advertenties door Amazon

De eerste kolom bevat de prompt, de tweede kolom de lijst met bestaande trefwoorden en de derde kolom de formule die het antwoord van GPT krijgt: =GPT(A2,B2).

Het mooie van het gebruik van GPT in een werkblad is dat het vrij eenvoudig is om alleen de trefwoorden in de tweede kolom te wijzigen terwijl u dezelfde prompt en formule gebruikt om het ChatGPT-antwoord te genereren.

2. GPT gebruiken voor trefwoordclassificatie

Maar wat gebeurt er als een lijst met voorgestelde trefwoorden, of deze nu afkomstig is van ChatGPT of een andere tool, te lang wordt?

We weten allemaal dat Google relevantie beloont met een hogere kwaliteitsscore. We moeten de lijst met zoekwoorden dus opsplitsen in kleinere, gerelateerde groepen.

Blijkt dat ChatGPT behoorlijk goed is in het groeperen van woorden op relevantie.

In mijn eerste poging probeerde ik ChatGPT te helpen begrijpen wat een goede categorisatie zou kunnen zijn, dus voegde ik een categorienaam toe na de eerste paar trefwoorden in mijn prompt. Maar ik ontdekte dat het niet nodig was om de categorisatie uit te leggen, en het geven van dezelfde prompt zonder voorbeelden leverde even goede resultaten op.

Screenshot van ChatGPT, april 2023

In deze prompt voor ChatGPT hebben we voorbeelden gegeven van hoe trefwoorden kunnen worden gecategoriseerd:

Screenshot van ChatGPT, april 2023
In deze prompt hebben we geen voorbeelden gegeven voor classificatie, maar de kwaliteit van het antwoord bleef hetzelfde:
Screenshot van ChatGPT, april 2023

Deze uitvoer zou nuttiger kunnen zijn als deze in een tabel wordt gepresenteerd, dus lees verder naar de sectie met tips en trucs van dit bericht om te leren hoe u ChatGPT daarvoor kunt vragen.

3. Hoe u GPT gebruikt om advertenties te maken

Met een solide set gegroepeerde zoekwoorden en een bijbehorende bestemmingspagina van mijn site, mis ik eigenlijk alleen maar koppen en beschrijvingen voor de RSA-advertenties bij het instellen van advertentiegroepen.

Daarom vroeg ik ChatGPT om hulp bij het schrijven van enkele advertenties:

Screenshot van ChatGPT, april 2023
Suggesties voor ChatGPT-advertentiekoppen kunnen de gevraagde tekenlimieten ruimschoots overschrijden.

Het antwoord op deze prompt illustreert een bekende beperking van ChatGPT: het is niet goed in wiskunde, en de koppen die het suggereerde waren vaak te lang.

ChatGPT is niet goed in wiskunde, omdat het werkt door te voorspellen welke tekst logischerwijs als volgende in een reeks zou verschijnen. Het zou kunnen weten dat “1+1=” gewoonlijk wordt gevolgd door “2”, maar het is niet berekend om dit te weten. Er wordt gezocht naar gemeenschappelijke reeksen.

Dit is een bekend probleem en lijkt te worden opgelost. In mijn meest recente experimenten van deze week schrijft ChatGPT nu tekenreeksen die korter zijn en waarschijnlijker passen in de beperkte advertentieruimte die Google biedt voor koppen:

Screenshot van ChatGPT, april 2023

Wanneer u op zoek bent naar aanvullende varianten van advertentieteksten, zorgt het opgeven van de huidige items ervoor dat ChatGPT beter presteert.

Dit komt omdat GPT heel goed is in het voltooien van tekst. Het geven van voorbeelden in de prompt leidt dus tot betere suggesties, omdat ze hetzelfde patroon zullen volgen als de voorbeelden.

(Aanbevolen lezen) → PPC-trends 2024

4. Hoe u GPT kunt gebruiken voor optimalisatie van zoektermen

Zodra de advertentiegroepen actief zijn, beginnen ze gegevens te verzamelen, zoals voor welke zoektermen de advertenties werden weergegeven.

Nu kunnen we deze gegevens gebruiken voor optimalisatie. Het probleem met zoektermen is dat er veel van kunnen zijn, en dat het handmatig doorzoeken ervan vervelend en tijdrovend kan zijn.

Daarom vroeg ik ChatGPT of al mijn zoektermen voor een advertentiegroep konden worden gerangschikt op relevantie.

Omdat het het concept van relevantie al begrijpt, hoefde ik het niet uit te leggen en kreeg ik het volgende resultaat:

Screenshot van ChatGPT, april 2023

Sommige zoektermen die ChatGPT relevanter acht voor een bedrijf dat PPC-beheersoftware verkoopt:

Screenshot van ChatGPT, april 2023

Sommige zoektermen die ChatGPT minder relevant acht voor een bedrijf dat PPC-beheersoftware verkoopt:

Screenshot van ChatGPT, april 2023
Ik vond dit uiterst nuttig bij het onderzoeken van ideeën voor uitsluitingszoekwoorden. Ik kon mijn aandacht op de onderkant van de relevantielijst concentreren, waar de termen inderdaad waarschijnlijk minder relevant waren voor wat de landingspagina te bieden had. Dit is zeker geen perfecte oplossing, maar het helpt drukke marketeers wel prioriteiten te stellen.

5. GPT gebruiken voor optimalisatie van winkelfeeds

Tot nu toe heb ik een vrij traditioneel voorbeeld van trefwoordreclame besproken.

Maar zou GPT ook gebruikt kunnen worden voor shopping-advertenties die gebaseerd zijn op een productfeed?

In plaats van zoekwoorden te optimaliseren, moeten shopping-adverteerders de feed optimaliseren, en dat betekent vaak dat ze ontbrekende gegevens moeten invullen of met nieuwe suggesties voor producttitels en -beschrijvingen moeten komen.

GPT begrijpt semantiek en relaties en weet dat “Nespresso” een merk van keukenapparatuur is.

Omdat u geen merken en productcategorieën hoeft te definiëren, kunt u GPT een productdetailpagina-URL in een Google-spreadsheet geven en hem vragen een paar lege velden in te vullen, zoals ik hieronder heb gedaan:

wat is het merk van het product op de pagina Nespresso
wat is het product op de pagina Nespresso Vertuo Next Premium koffie- en espressoapparaat met pijpje
wat is de categorie van het product op de pagina Keukenapparatuur

Zoals u kunt zien, is GPT met slechts een landingspagina als invoer en enkele eenvoudige aanwijzingen zeer goed in staat om uit te leggen wat het product op de pagina is.

Adverteerders kunnen GPT inzetten op de feedgegevens van hun Merchant Center om hun PPC-advertenties te optimaliseren.

6. Hoe GPT te gebruiken voor het opbouwen van PPC-doelgroepen

Een andere belangrijke hefboom voor PPC-targeting is het publiek. Performance Max-campagnes en zoekcampagnes kunnen bijvoorbeeld worden geoptimaliseerd door er doelgroepen aan te koppelen.

Dus vervolgens probeerde ik GPT te gebruiken voor het ontwikkelen van doelgroepen. Adverteerders moeten zich concentreren op hun eigen doelgroepgegevens, maar er zijn manieren waarop GPT kan worden gebruikt als er geen gegevens uit de eerste hand beschikbaar zijn.

Hier gebruikte ik ChatGPT zoals ik een onderzoeksassistent zou kunnen gebruiken.

Ik vroeg hem welke dingen een bepaald type consument belangrijk zou kunnen vinden, en vervolgens vroeg ik hem enkele trefwoorden voor te stellen die consumenten zouden kunnen gebruiken als ze ergens naar op zoek waren.

De door ChatGPT voorgestelde zoekwoorden kunnen vervolgens worden gebruikt om een ​​aangepast doelgroepsegment in Google Ads te maken.

Screenshot van ChatGPT, april 2023
Gebruik ChatGPT als onderzoeksassistent om ideeën te genereren over de kwaliteiten van uw bedrijf waar een potentiële klant mogelijk om geeft:
Screenshot van ChatGPT, april 2023
Met behulp van ChatGPT kunt u deze kwaliteiten opvolgen met een verzoek om gerelateerde trefwoorden waar een prospect naar zou kunnen zoeken.
Screenshot van ChatGPT, april 2023
Gebruik de voorgestelde zoekwoorden om een ​​aangepast doelgroepsegment in Google Ads te maken.

7. Hoe u ChatGPT kunt gebruiken om de relevantie van uw bestemmingspagina te optimaliseren

Naarmate meer campagnes worden geautomatiseerd door advertentiemotoren, lijken adverteerders met één ding te worstelen: begrijpen waarom advertenties worden weergegeven voor ogenschijnlijk irrelevante zoektermen.

Dynamische zoekadvertenties (DSA’s) en Performance Max-campagnes gebruiken de webpagina’s van een site om relevante zoektermen te bepalen die een advertentie moeten activeren.

Dus vroeg ik ChatGPT om me te vertellen waar de pagina’s op mijn site volgens hen over gingen. Als sommige antwoorden te losjes gerelateerd leken aan wat ik verkoop, zou dit mij ideeën kunnen geven over hoe ik die pagina’s kan optimaliseren met meer tekst die verband houdt met onze kernactiviteiten.

Gebruik het landingspaginarapport van Google Ads om de landingspagina te pakken en te analyseren met GPT:

Screenshot van Google Ads, april 2023
GPT toont het onderwerp waarvan zij denkt dat elke landingspagina over gaat:
Screenshot van ChatGPT, april 2023

Hier is een voorbeeld waarin ChatGPT zei dat mijn landingspagina over een onderwerp ging dat vrij breed lijkt:

  • Snel: wat is het onderwerp van deze pagina, in 5 woorden of minder?
  • Antwoord: Integratieoplossingen

Met die informatie kan ik mijn landingspagina aanpassen zodat deze meer PPC-gericht is, of ik kan die pagina uitsluiten van geautomatiseerde campagnes, bijvoorbeeld door de URL-uitsluitingsfunctie van Performance Max-campagnes te gebruiken.

ChatGPT-tips en -trucs

Zoals u hebt gemerkt, nemen de antwoorden van GPT verschillende vormen aan, van alinea’s tot opsommingstekens, code en tabelgegevens. U kunt het gewenste type antwoord opvragen in plaats van dit aan het toeval over te laten.

Nadat ik ChatGPT bijvoorbeeld om suggesties voor koppen had gevraagd en een lijst met koppen kreeg, volgde ik deze prompt op:

Screenshot van ChatGPT, april 2023

En het reageerde met dit:

Screenshot van ChatGPT, april 2023

GPT-antwoorden kunnen in tabelvorm worden opgevraagd, waardoor het gemakkelijker wordt om met de uitvoer te werken.

Merk nogmaals op dat het nog steeds slecht is in wiskunde, dus de cijfers zijn niet te vertrouwen (en dit was ook een probleem bij tests van GPT-4) – maar het is handig dat je zo gemakkelijk met gegevens in tabellen kunt werken.

(Aanbevolen lezen) → PPC-trends 2024

Conclusie

Generatieve AI zoals GPT en Bard openen een hele reeks nieuwe automatiseringsmogelijkheden voor PPC-adverteerders.

Probeer een aantal van deze voorbeelden op uw eigen account, maar wees waakzaam en controleer wat de machines doen om te controleren of deze juist zijn en toepasbaar zijn op uw bedrijfsdoelstellingen.

Menselijk toezicht door middel van technieken als automatiseringslaagvorming is een vorm van PPC-verzekering die elke dag relevanter wordt in PPC, omdat AI zoals GPT de betekenis van het zijn van een PPC-marketeer verandert.