10 SEO-problemen waarvan u niet wist dat u ze had – hoe u ze kunt oplossen

Inhoudsopgave

1. Handmatige acties en straffen door Google

Mogelijk heeft u de richtlijnen van Google overtreden of spam-achtige en schadelijke inhoud gepost zonder dat u het zich realiseerde.

Deze dingen kunnen een welverdiende handmatige actie veroorzaken.

Hoe u handmatige acties en straffen kunt ontdekken

Om erachter te komen of u een boete heeft gekregen, kijkt u in Google Search Console.

Screenshot van Google Search Console, januari 2024

Als er iets anders staat dan ‘Geen problemen gedetecteerd’, zit u in de problemen.

Gelukkig beschrijft Google wat ze hebben gedaan en waarom, zodat u meteen weet hoe u de sancties tegen uw site kunt opheffen. Soms is het net zo eenvoudig als het verwijderen van aanstootgevende inhoud.

2. Inefficiënte interne koppeling

Hyperlinks doen veel meer dan alleen gebruikers tussen pagina’s laten springen.

Ze hebben twee belangrijke taken:

  1. Breng autoriteit over van de ene pagina naar de andere.
  2. Geef vorm aan de gebruikersreis.

Deze vacatures zijn zowel van toepassing op externe als interne links. Hoewel u vaak geen controle heeft over de inhoud van een extern gelinkte pagina, heeft u wel volledige controle over de interne links. U kunt het zich dus niet veroorloven om te verwaarlozen hoe u ze gebruikt.

Anders kom je terecht op een site die noch in Google scoort, noch gebruiksvriendelijk is.

Hoe u uw links gebruiksvriendelijk en Google-vriendelijk kunt maken

Om de pagina’s op uw site efficiënt aan elkaar te koppelen:

  1. Maak de ankerteksten van uw links beschrijvend. Gebruikers moeten naar een link kunnen kijken en meteen begrijpen waar deze naartoe leidt.
  2. Link van pagina’s met hoge autoriteit naar pagina’s met lagere autoriteit. Op die manier kunnen pagina’s met een lage autoriteit meer autoriteit krijgen en hoger scoren. Vind pagina’s die hiervan kunnen profiteren WebCEO’s tool voor interne links.
  3. Gebruik een navigatiebalk en een voettekst. Ze bevatten links naar enkele van de belangrijkste pagina’s (zoals de startpagina, FAQ, Over ons, Contact) die gebruikers op elk moment moeten kunnen vinden.
  4. Creëren themaclusters. Een goede gewoonte om de autoriteit van uw site te vergroten, is door meerdere pagina’s over verschillende gerelateerde onderwerpen te maken en deze aan elkaar te koppelen.
  5. Maak de gebruikersreis zo kort mogelijk. Een ongeschreven regel van drie klikken stelt dat gebruikers alles moeten kunnen vinden wat ze zoeken in drie klikken of minder. Zelfs als er geen bewijs is dat de impact van deze regel op SEO ondersteunt, valt moeilijk te ontkennen dat deze goed is voor de gebruikerservaring.

3. Gebrek aan gebruikerstoegankelijkheid

Zoals we weten zijn niet alle gebruikers volkomen gezond. Ouderdom, ziekten of handicaps kunnen het erg moeilijk of zelfs onmogelijk maken om comfortabel op internet te surfen.

Als uw website niet geschikt is voor alle gebruikersniveaus, wordt deze minder gebruiksvriendelijk, wat een positieve gebruikerservaring in de weg staat.

Het is zo belangrijk dat het zelfs wettelijk verplicht is. Je kunt een rechtszaak niet oplossen met SEO, dus verleid het lot niet.

U wilt dat uw site voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar is – en daarvoor is er sprake van gebruikerstoegankelijkheid.

Hoe u de gebruikerstoegankelijkheid van uw website kunt verbeteren

Is uw site toegankelijk? Er zijn veel tools om dat uit te zoeken, bijvoorbeeld ARIA van EquallyAI.

Screenshot van EquallyAI, januari 2024

World Wide Web Consortium biedt een aantal uitgebreide hulpmiddelen voor het ontwerpen en ontwikkelen van toegankelijke websites.

Als uw site niet voldoet aan de toegankelijkheidstestof als gebruikersfeedback u op de hoogte stelt van eventuele problemen, moet u de praktijken uit die bronnen toepassen.

4. De HREFLANG-tag verkeerd gebruiken

Als u zich richt op een meertalige doelgroep (bijvoorbeeld met een e-commercesite), moet u hier op letten.

Je wilt de gebruikerservaring niet verpesten door een taalbarrière.

De hreflang Het is de taak van de tag om bezoekers de versie van uw site te laten zien die ze kunnen lezen, op basis van hun locatie en taal.

Hoe u de HREFLANG-tag correct gebruikt

Een correct gecodeerde HREFLANG-tag zou er ongeveer zo uit moeten zien:

<link rel="alternate" href=" hreflang="en-GB" />

Delen van een HREFLANG-tag

Het kenmerk ‘en-GB’ betekent dat het zich richt op Engelssprekende gebruikers in het Verenigd Koninkrijk. “En” is de taalcode (ISO 639-formaat) en “GB” is de regiocode (ISO-3166-1 alpha-2-formaat). Vergeet niet om altijd naar deze Wikipedia-links te verwijzen om de juiste codes te kiezen!

Als de tag het verkeerde kenmerk of helemaal geen kenmerk heeft, loopt u het risico dat uw bezoekers een hoop tekst krijgen die ze niet kunnen lezen of navigeren, waardoor uw site nutteloos voor hen wordt. Zeg vaarwel tegen die conversies en rankings, en zeg hallo tegen de bouncepercentages.

Zorg er dus voor dat uw hreflang tags zijn in orde door uw site te scannen met WebCEO’s overzichtstool voor on-site problemen.

Screenshot van WebCEO, januari 2024

Hoewel de hreflang tag is geen perfecte oplossing. Er is altijd een kans dat de moedertaal van de gebruiker niet eens wordt gebruikt, waar deze zich ook bevindt. Voor deze gevallen, en ook voor alle andere gevallen, is het het beste om een ​​optie te hebben om handmatig tussen de talen op uw site te schakelen.

Screenshot van Facebook.com, januari 2024

5. Nieuwe links openen op dezelfde pagina

Dit probleem kan uw ranking beïnvloeden doordat het verkeer vóór een conversie omleidt.

Terwijl Google een mening heeft over de links’ doel=”_blank” attribuut, is het nog steeds een goed idee om het op uw links te gebruiken.

Waarom zou u alle links op een nieuw tabblad openen?

Wanneer de link op hetzelfde tabblad wordt geopend, verlaten gebruikers de pagina waarop ze zich bevonden – vaak voordat er een conversie heeft plaatsgevonden. Dat maakt uw hooggeplaatste pagina’s minder nuttig. En als het blijft gebeuren, zal Google ermee instemmen en de ranglijst verlagen.

Gelukkig is de oplossing eenvoudig: neem de doel=”_blank” attribuut in de HTML-code van uw links. Sommige platforms, zoals WordPress, voegen dit kenmerk vaak automatisch toe.

Belangrijk! De doel=”_blank” attribuut moet altijd samen met worden gebruikt rel=”noopener” of rel=”noreferrer” om veiligheidsredenen. Als u per ongeluk naar een dubieuze pagina linkt, voorkomt een van deze kenmerken dat de pagina toegang krijgt tot het tabblad waarop de gebruiker de link heeft geopend, waardoor zowel uw site als het apparaat van de gebruiker worden beschermd.

Met andere woorden, de HTML-code voor een beveiligde link ziet er als volgt uit:

<a href=" target="_blank" rel="noopener">Your link</a>

6. Slecht geoptimaliseerde afbeeldingen

De beeldkwaliteit is een zeer voor de hand liggende factor, dus laten we aannemen dat uw site alleen mooie afbeeldingen gebruikt. Maar tegelijkertijd is deze factor een tweesnijdend zwaard: hoge kwaliteit gaat gepaard met een hoge bestandsgrootte.

En grote afbeeldingen hebben invloed op de laadsnelheid van uw site.

Best practices voor website-afbeeldingen

U mag nooit de kwaliteit van uw beelden opofferen. Dus wat kun je in plaats daarvan doen?

  • Bewaar uw afbeeldingen in het meest optimale formaat. Het logopictogram moet ICO of SVG zijn, grote foto’s moeten JPG zijn en u kunt WEBP gebruiken in plaats van GIF (hoewel niet alle browsers WEBP ondersteunen).
  • Handmatig hoogte en breedte instellen. Scheer alle overtollige pixels weg.
  • Afbeeldingen samenvoegen als ze vlak naast elkaar worden geplaatst.
  • Comprimeer uw afbeeldingen met software zoals TinyPNG.

En upload ze vervolgens.

7. Problemen met het cachen van websites

Naast slecht geoptimaliseerde afbeeldingen of elementen zoals CSS- en Javascript-bestanden, kan uw site langzaam laden vanwege cachingproblemen.

In een cache slaan browsers bij bezoek de elementen van een website op.

Het logo van een website is bijvoorbeeld op elke pagina hetzelfde, dus als het eenmaal is opgeslagen, hoeft uw browser het niet opnieuw te laden. In plaats daarvan haalt het het gewoon uit de cache en wordt uw site sneller geladen.

Hoe u een website op de juiste manier in de cache plaatst

Als uw website plotseling weerstand begint te vertonen tegen caching, moet u het volgende controleren .htaccess bestand op uw server.

De .htaccess -bestand kan voor veel leuke dingen worden gebruikt, zoals het beveiligen van uw site met een wachtwoord of het aanpassen van uw fout-404-pagina.

Het kan ook worden gebruikt om vervaldatums in te stellen voor de in de cache opgeslagen bronnen.

Open uw bestand en zoek naar code zoals deze:

<IfModule mod_expires.c> 

  ExpiresActive on

  ExpiresDefault "access plus 2 days"

  ExpiresByType image/jpg "access plus 1 month"

  ExpiresByType image/gif "access plus 1 month"

  ExpiresByType text/css "access plus 1 month"

  ExpiresByType text/javascript "access plus 1 month"

  ExpiresByType image/ico "access plus 1 year"

  ExpiresByType text/html "access plus 600 seconds"

</IfModule>

Als zoiets helemaal niet bestaat, kopieer en plak dan dit voorbeeld.

Pas anders die “toegang plus tijd”-bits aan uw voorkeur aan of voeg vermeldingen toe voor extra bestandstypen.

De truc is om een ​​lange vervalperiode in te stellen voor elementen die niet vaak veranderen, zoals het logopictogram. Op die manier blijven ze in de cache zolang u besluit.

8. Het niet overeenkomen van de zoekintentie van de gebruiker

U heeft waarschijnlijk SEO-tools gebruikt om de beste zoekwoorden te vinden: langwerpig, met een hoog zoekvolume, niet te competitief.

Je hebt ze op de juiste plaatsen geplaatst: titel, beschrijving, URL, kopjes en ook in de hele tekst.

Toch stijgen de rankings en bezoeken van uw site niet. Waarom niet?

Het is mogelijk dat u bent vergeten rekening te houden met de belangrijkste factor bij zoekwoordoptimalisatie: de zoekintentie van de gebruiker.

Wat is de gebruikersintentie bij SEO?

Je wilt geen gebruikers zonder doel binnenhalen.

Je wilt dat ze specifieke dingen doen: leren, discussiëren, zich abonneren, kopen, delen, enzovoort.

Deze variëteit maakt het mogelijk om de zoekintentie van gebruikers in verschillende typen te categoriseren:

  • Informatief (nieuwe informatie leren).
  • Navigatie (op zoek naar een specifieke website).
  • Commercieel (op zoek naar een product).
  • Transactioneel (een product kopen).
  • Locatiegebonden (op zoek naar een plaats of informatie over een plaats).
  • Seizoensgebonden (gekoppeld aan een tijdsperiode of datum, zoals Kerstmis).

Daarom moeten niet alleen uw inhoud, maar ook uw zoekwoorden deze weerspiegelen. En met zoveel typen is het gemakkelijk om een ​​fout te maken en de verkeerde trefwoorden voor de taak te kiezen. Als u het verschil kent, kan uw SEO uw SEO maken of breken.

Hoe implementeer ik de gebruikersintentie in mijn SEO-strategie?

Target gebruikers met een nog grotere nauwkeurigheid door de fasen van de zoekwoordtrechter te onthouden:

  • Bewustzijn: de gebruiker heeft een behoefte en gaat op zoek naar een oplossing, mogelijk nog niet wetende wat die zou kunnen zijn. Voorbeeld: laptop kopen.
  • Interesse: de gebruiker beperkt zich en verkent de opties. Voorbeeld: beste gaming-laptops.
  • Actie: de gebruiker weet precies wat hij wil en is van plan het te krijgen. Voorbeeld: laptopLenovo IdeaPad Gaming 3.

Kies de beste zoekwoorden die deze fasen weerspiegelen en u bent klaar om te gaan.

9. Accumulatie van schadelijke backlinks

Backlinks zijn noodzakelijk voor het opbouwen van de autoriteit van uw site – en site rankings. Het is een cruciale stap in SEO: heel moeilijk om het goed te doen en ongelooflijk gemakkelijk te verknoeien.

Helemaal geen backlinks hebben is slecht, maar het is nog erger om veel backlinks van lage kwaliteit te hebben.

Als u uw linkprofiel niet van tijd tot tijd controleert, weet u niet eens dat u dit probleem heeft en dat u het moet oplossen.

Hoe u schadelijke backlinks kunt vinden en deze kunt verwijderen

Scan eerst uw backlinks met WebCEO’s Toxic Pages-tool.

Screenshot van WebCEO, januari 2024

Het doorzoekt alle backlinks van uw site en geeft de potentieel schadelijke links weer in een tabel. Als u backlinks vindt van sites die u daadwerkelijk vertrouwt, kunt u deze behouden. Maar degenen die er slecht uitzien, moeten weg.

Uw opties zijn:

  • Verwijder die backlinks zelf.
  • Vraag iemand die de linksite kan bewerken om deze te verwijderen.
  • Gebruik Google Disavow (ingebouwd in de Toxic Pages-tool) om Google deze links te laten negeren.

10. Het niet volgen van SEO-trends

Zoekmachineoptimalisatie heeft sinds de oprichting een lange weg afgelegd.

Er werden veel nieuwe dingen geïntroduceerd, veel oude dingen werkten niet meer, en nog meer dingen werden verbeterd en nauwkeuriger gemaakt. En dit proces gaat door.

Dus als u het SEO-nieuws en de innovaties niet in de gaten houdt, kan het zijn dat uw SEO-inspanningen niet meer effectief zijn.

Maak er een gewoonte van om regelmatig SEO-nieuws te lezen (zoals op deze site). Besteed aandacht aan alle belangrijke updates, vooral aan de belangrijkste algoritme-updates van Google. Wanneer deze worden uitgerold, verandert SEO voor iedereen drastisch.

Hoe meer u weet over verschillende SEO-problemen, hoe gemakkelijker u deze op tijd kunt identificeren en oplossen. Het enige wat je nodig hebt is een goed oog en betrouwbaar gereedschap. Blijf scherp en controleer uw site regelmatig op tekenen van problemen.